Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Nu är det som det är och cashen ska in”

Publicerad: 4 April 2014, 13:41

Magnus Jakobsson, DDB Stockholm.

David Sundin tycker att DDB:s copy Magnus Jakobsson är så rolig att han borde hoppa av reklambranschen och satsa helhjärtat på komiken. – Om jag hade haft råd med det, så vore det kanske ingen omöjlighet. Men nu är det som det är och cashen ska in, svarar Jakobsson.


Ämnen i artikeln:

David SundinMagnus JakobssonKommunikationsklubben

I dagens avsnitt av Resumés podcast Kommunikationsklubben hävdar Great Works-grundaren David Sundin att Magnus Jakobsson borde lämna reklambranschen. Detta på grund av hans stora humor som så gott som dagligen flödar från hans Facebook-konto. Men av monetära skäl blir det inte så.  

– Bara en danskurs för en av mina döttrar kostar typ tvåochfem, och då är det kanske ändå nåt barnkalas eller så som krockar med 6 av 20 kurstillfällen. Men om jag hade haft mycket pengar skulle jag iscensätta otroligt stora, dyra och roliga event. Det vore kul. Jag förstår faktiskt inte varför inte fler miljardärer gör sånt. Det är bara kromade Geländewagens och privatplan, nakna rumpor, klockor och båtar. Vafan, lägg en miljard på något som blir kul på riktigt istället. T ex: Köp ALL fisk i Göteborg under ett års tid. Rucka båten!, skriver Magnus Jakobsson i ett mejl.

David Sundin säger också att DDB-chefen bara är glad på låtsas när byrån belönas med "nån guldnyckel".

– Det beror på vad det är för pris, givetvis. Men visst fasen blir jag glad på riktigt. Man får vara glad för det guld man kan få. Även om det inte är 24 karat. Dessutom är det ju ett konkret bevis på att det man gör uppskattas av fler, svarar Magnus Jakobsson.

Hur ser du på stand-up komedi rent allmänt?
– Det råder en enorm inflation inom stand up generellt sett, vilket ju i sig innebär att det finns otroligt många undermåliga ståuppare också, som genom sin blotta mängd förstör för dem som är bra. Bara för att vänner och bekanta skrattar åt dina skämt på en studentmiddag betyder inte att du ska stå på en scen och arbeta med att framkalla skratt på heltid. Stå upp är inte för alla. Den saken är klar, säger han och fortsätter:

– Men det finns givetvis mycket bra ståupp också. Själv fascineras jag av dem som lyckas uppfinna ståupp på nytt på olika sätt. Hörde en amerikansk ståuppare nyligen som byggde ett helt set på att bara imitera framförandet av jätteroliga stories, men där han hade plockat bort "det roliga" dvs den "roliga poängen" avslöjades aldrig. Det var som ett otroligt intelligent retoriskt upplägg där igenkänningen bara låg i att identifiera känslan av att något kul berättas, utan att så egentligen var fallet. Svårt att förklara, men det var något helt nytt.

Vad är dina bästa tips för att bli roligare på Facebook?
– Jag rekommenderar egentligen inte Facebook för den som vill vara eller framstå rolig överhuvudtaget. Facebook är egentligen inget forum för sånt där. Det är mest jag som skiter i att det är så. Jättetufft, jag vet. Kanske är det mitt tips; skit i det som förväntas på ett visst forum. Då kan det bara gå på två sätt: åt helvete eller skratt/fniss.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.