Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu är han störst i reklamvärlden

Publicerad: 9 mars 2009, 10:29

Rule Britannia! Sir Martins Sorrells skapelse WPP är nu världens största nätverk, skriver Adage. Samtidigt lyfts ett varningens finger för nätverkets stora lånekvot.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellOmnicomWPP

Siffrorna talar för sig. Förra året redovisade WPP-nätverket, där bland annat Ogilvy , JWT och Mindshare ingår, 13,6 miljarder dollar i byråintäkter.
Under samma period hade amerikansk Omincom 13,4 miljarder i intäkt.

Men det kostar att stå på topp – bokstavligen.  
Sir Martin Sorrell har under senare byggt ut sitt nätverk med en aggressiv förvärvsstrategi. WPP toppar inte bara intäktsligan utan har också en skuldkvot som är betydligt större än Omnicom, skriver Adage.
Det har också gett bolaget ett lägre kreditbetyg.

Martin Sorrell talade på en konferens för investerare i förra veckan.
Han berättade bland annat han såg en vändning på marknaden under nästa år.
Sorrell delade också med sig i synen  på andra nätverk.
Han förutspådde bland annat att Havas och Aegis skulle gå samman. Även IPG, som bland annat äger Lowe och McCann, skulle bli tvingade att gå samman med ett annat nätverk, bedömde Sorrell.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Martin SorrellOmnicomWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News