Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nu börjar kampen om Nordea

Publicerad: 8 Februari 2010, 15:33

I januari inledde Nordea jakten på en ny reklambyrå. Inbjudan kring storaffären går ut i slutet av denna vecka. I skiftet mars/april ska en shortlist på 3–4 byråer vara klar. I väntan på vinnaren är svenska WatersWidgren\TBWA huvudbyrå.


Ämnen i artikeln:

Waters Widgren TBWANordea

truefalse

Efter att samarbetet med norska Try avbrutits jagar Nordea en ny byrå­konstellation för den nor­diska marknaden. I väntan på en vinnare agerar svenska WatersWidgren\TBWA huvud­byrå. Därutöver är TBWA inkopplat som lokal byrå i Norge, North i Finland och Lowe Friends i Danmark:
– För oss är det oerhört viktigt att satsa på en stark huvudbyrå som matchar vår egen organisation. Vi letar också efter lokala byråer med god strategi- och planeringsförmåga, säger marknads­direktören Nanna Baht Hagen, som fram till att den övergripande marknadsdirektören Petri Nikkilä tillträdde den
1 februari i år har varit huvudansvarig för upphandlingen.
– Det är bra att vi får honom ombord på denna viktiga upphandling. Inte minst med tanke på att vi vill ha ett än tydligare fokus på marknadsföring som genererar nya kunder, säger Nanna Bath Hagen.

Nordea letar efter en kedja med byråer alternativt ett antal byråer som är bra på att samarbeta med andra byråer. Stort fokus ligger på kreativa inslag, men även digitalt är en viktig del av upphandlingen. Vad gäller mer renodlad produktion har Nordea redan ett antal lokala byråer att tillgå.

I slutet av denna vecka får 8–9 byråer en inbjudan. Shortlist beräknas vara klar månadsskiftet mars/april. Hur stort kontraktet är vill inte Ninna Bath Hagen gå in på:
– Det är klart att det rör sig om ett stort kontrakt. Jag har haft en hel del telefonsamtal, men det är egentligen ingen idé att försöka påverka mig. Vill man påverka chanserna är mitt råd i stället att kontakta Hestbaek Consult, som ansvarar för upphandlingen.
Enligt Nanna Bath Hagen har samarbetet med Try avbrutits i god anda. Ett av problemen har varit att Try inte riktigt har haft den storlek och struktur som krävs för att ta hand om ett så pass omfattande konto som storbanken Nordea.
– Det är viktigt att byråerna verkligen tänker på att vi vill ha ett Nordenupplägg, säger Nanna Bath Hagen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Waters Widgren TBWANordea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.