Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nu byter Fritidsresor namn – med hjälp av Forsman & Bodenfors

Publicerad: 12 Oktober 2016, 12:46

Fritidsresor namn till TUI. Här är reklamfilmerna som ska sätta det nya varumärket på kartan.


Ämnen i artikeln:

Anna LaestadiusFritidsresorResorReklamfilmForsman & BodenforsTUI

Resumé har tidigare berättat om Fritidsresors byte till koncernens gemensamma namn TUI. Nu har det blivit dags att skylta om och sätta det nya varumärket i svenskarnas medvetande. Byrån som ligger bakom är Forsman & Bodenfors, och kampanjen har blivit så pass hyllad internt att den kommer att visas över hela Europa.

TUI Nordics vd Eivor Andersson berättar att utgångspunkten för det nya kommunikationskonceptet är det faktum att de nu har tillgång till ett betydligt större utbud av olika resor.
– Genom att vara en del av världens största researrangör kan vi erbjuda helt andra produkter och tjänster. Genom att samla det under ett och samma varumärke får vi en kraftfullare möjlighet att kommunicera det. Vi ser det som ett naturligt steg för att bli marknadsledare, säger hon.

Det nya reklamkonceptet heter "For you" och tar fasta på hur vitt skilda människorna som reser med bolaget är. TUI vill berätta om hur de är arrangören som passar alla preferenser.
– Vi har utgått vad kunderna efterfrågar. De är resvana, intresserade av upplevelser och vet vad de vill ha. Utöver det vill de ha resor som avspeglar deras livsstil. Det är utgångspunkten med kampanjen som vi har tagit fram, säger marknadsdirektören Anna Laestadius.

Förutom de livsstilsinspirerade filmerna kommer de också att köra ett kort klipp som förkunnar att de byter namn. Sedan följer ett pärlband av lanseringar under året som kommer. Förutom den traditionella reklamen ligger stor tonvikt vid den digitala kommunikationen. Särskilt viktigt för ett bolag där en klar majoritet av resorna köps på nätet.
– Själva namnbytet sker här och nu, men vi har byggt en kommunikationsplattform som ska hålla under lång tid framöver. Vi arbetar primärt digitalt med vår marknadsföring, men nu adderar vi fler medier i mixen. Inte minst våra egna kanaler, säger Anna Laestadius.

Vd:n Eivor Andersson gläder sig lite extra över det faktum att F&B:s kampanj redan har blivit så pass varmt mottagen internt i koncernen.
– Vi har en lång tradition i Sverige av att vara duktiga på konsumentreklam. Det känns roligt att vi kan vara avsändare av kampanjen ute i Europa. Vi leder även den digitala utvecklingen här, säger hon.

Hur stor satsning gör ni räknat i pengar?
– Vi går aldrig ut med sådant.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev