Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Nu får det vara nog!"

Publicerad: 24 Februari 2012, 11:10

Kommunikationsgurun Helena Westin tycker att reklambranschen är sämst på jämställdhet.

Foto: Pressbild.

Kommunikationsgurun Helena Westin skräder inte orden över Komm-undersökningen om löneskillnaderna i reklambranschen:– Det finns inget försvar. Ansedda McKinsey kommer varje år med rapporten Women Matter och alla fakta visar att företag som har en mix går allra bäst. Blandat är bäst, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Helena WestinKommTreSchibsted

Helena Westin agerade proffstyckare åt Resumé i höstas och skrev krönikor om hur ojämställt det är i reklambranschen.

I  onsdags kunde Resumé rapportera från en Komm-undersökning som visar på  stora löneskillnader för lika arbete i reklambranschen och att om det  fortsätter i samma takt är dessa utjämnade först år 2025.

Men Helena Westin tror inte på att man har nått dit då:
–  Jag är så trött på det här. Det får vara nog nu. Reklambranschen är den  mest pinsamma branschen när det gäller jämställdhet. Det finns inget  försvar, säger hon.

Hon refererar också till den senaste löneligan  som visar att det endast fanns en kvinna bland de 30 bäst betalda i  reklambranschen.

Här var mediebranschen, pr-branschen och mediebyråbranschen betydligt bättre. Hon  är märkbart irriterad när hon läser upp listorna med namn och stannar  till då ett kvinnonamn nämns. Problemet är bara att det är få gånger hon  stannar upp och detta gäller alltså särskilt reklambranschen.

I  samband med EU-mötet Northern Future Forum berättade Norges  statsminister Jens Stoltenberg att andelen kvinnor i styrelserna ökat  till 42 procent efter att man lagstiftat om kvotering. Är det rätt väg  att gå?
– Varför inte.

Han nämnde samtidigt att det var usel representation på vd-posten eftersom man saknade lagstiftning där?
–  Man ska vara medveten om att välrenommerade McKinsey varje år kommer  med en rapport som heter Women Matter och den visar att företag med  blandad ledning och styrelse är betydligt mer lönsamma än företag som  inte har detta, säger Helena Westin.

Hon pekar också på att  reklambranschen stagnerat något i sin utveckling och att lönerna också har  halkat efter, vilket kan vara en effekt av att man inte har tillräckligt  mixade företag:
– Blandat är bäst. Så är det bara, säger Helena Westin.

Hon tror samtidigt inte att byråledarna medvetet väljer att diskriminera sina anställda, utan att det snarare handlar om lathet:
–  Det är besvärligare att ha en mer mixad organisation. Det är alltid  lättare att plocka in någon som så att säga talar samma språk. Men det  är ett gammaldags sätt att tänka, säger Helena Westin.

Hon pekar  också på att företag som har en mer öppen rekryteringsprocess och sätter  ut specifika mål när det gäller könsfördelningen får fler kandidater av  båda könen och därmed ökad mångfald i organisationen.

Helena Westin har lång erfarenhet. Hon har bland annat jobbat på legendariska Paradiset i åtta år, där hon var vd.

Hon har även varit marknadsdirektör för 3 och affärsutvecklings- och varumärkesansvarig på Aftonbladet.

Hon  har också innehaft en vd-position på olika Schibsted-bolag samt varit  vd och delägare på Tre Kronor. Idag driver hon egen verksamhet – Helena  Westin AB:
– Jag har ju erfarenhet från storföretag och här har  man ju i regel en facklig motpart som tittar på om en person som har  varit mammaledig har halkat efter i löneutvecklingen eller ej, men i  reklambranschen saknas detta. Jag har aldrig hört någon i  reklambranschen säga att man har kopplat in facket i en fråga, säger  Helena Westin.

Så vad ska man göra åt det då? Kanske Komm skulle skicka McKinsey-studien till alla reklambyråer?
–  Man kunde hoppas att det skulle hjälpa, men det sorgliga är ju att  vi inte är rationella i den här frågan, utan att det till mångt och  mycket handlar om bekvämlighet, säger Helena Westin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.