Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nu får saudiska kvinnor köra bil – här är Fords träffsäkra svar

Publicerad: 29 September 2017, 06:41

I veckan gick Saudiarabiens kung Salman ut med att landet kommer upphäva lagen som gjort det olagligt för kvinnor att köra bil. Som sista land med förbudet i världen. Ford tog vara på chansen att kommunicera kring händelsen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerFord

Det ska sägas att flera bilannonsörer gjort kommunikation kring det upphävda förbudet, men Fords reklam sticker onekligen ut.

— Ford Middle East (@FordMiddleEast) 27 september 2017Welcome to the driver’s seat. #SaudiWomenMove #SaudiWomenCanDrive pic.twitter.com/oksRbFvLWa

I en onsdags twittrade bilmärket ut en bild med en kvinnas ögon i en backspegel. Hon är inramad av en svart krusig bakgrund som ger bilden av en slöja. Det är enkelheten som gör Fords aktion vacker, skriver Adweek.

— Eric Trager (@EricTrager18) 28 september 2017After Saudi Arabia permits women to drive, @Nissan, @Ford, and @Volkswagen publish ads. Ford's is the most visually interesting, in my view. pic.twitter.com/nqBERNfHWU

Adweek skriver också att Fords tweet kanske inte är helt innovativ. Titta på exemplet nedan från byrån J. Walter Thompson i Doha som vann under reklamtävlingen Dubai Lynx förra året för sajten Rafeef22.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerFord

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.