Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nu inleds rättegången mot Ninja Casino

Publicerad: 16 Oktober 2019, 13:31

Ninja Casinos reklamoffensiv fick många konsumenter att ilskna till och anmäla den markandsföring de ansåg både vara agressiv och påträngande. I dag inleddes rättegpngen i patent- och marknadsdomstolen mot dotterbolaget Elec games.


Ämnen i artikeln:

Ninja CasinoSpelreklamReklam

Det var förra vintern som Ninja Casinos utomhusreklam i kollektivtrafiken med budskapet "Vinsten på kontot innan nästa station" fick stor medial upmärksamhet sedan flera resenärer reagerat mot marknadsföringen. Reklamen fick också kritik för att genom sina påträngande budskap och sin omfattning vara skadlig för personer som riskerar att falla in i spelmissbruk.

Konsumentombudsmannen valde att stämma Elec Games, dotterbolaget för spelföretaget Ninja Casino, då KO ansåg att bolagets marknadsföring strider mot lagen om måttfullhet.

På onsdagen inleddes rättegången patent- och marknadsdomstolen och det är första gången just måttfullhetsaspekten prövas i en svensk domstol och en eventuell dom kommer därför att bli prejudicerande för hur spel- och kasinoreklam framöver, skriver SVT.

– Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen, sade Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar till TT i samband med stämningen tidigare i år.

Ninja Casino fick ytterligare uppmärksamhet under sommaren då bolaget förlorade sin spellicens sedan Spelinspektionen bland annat upptäckt att registrerade spelare kunnat spela bort pengar långt över insättningsgränserna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.