Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu kan bluffreklamen på Facebook stoppas

Publicerad: 7 augusti 2013, 07:48

Genrebild

Foto: Colourbox

Anmälningarna om bluffreklam har ökat kraftigt under 2013. Nu kräver Konsumentverket att Facebook rensar bort vilseledande annonser från sina sidor, det rapporterar Ekot.


Ämnen i artikeln:

FacebookKonsumentverket

Under första halvan av 2013 har antalet anmälningar om reklam på bland annat Facebook ökat explosionsartat, enligt Konsumentverket.
Det handlar bland annat om annonser som leder till oönskade abonnemang och omedvetna transaktioner.

– Vi får in flera anmälningar varje dag från konsumenter som blivit lurade. De har klickat på en annons på internet och trott att de beställt gratis provpacket och så har de fastnat i ett abonnemang och det har dragits pengar från deras kort utan att de har varit medvetna om det, säger Henrik Örnstedt, utredare på Konsumentverket till Ekot.

I slutet av veckan ska Facebook presentera en åtgärdsplan för myndigheten.
Skulle Facebook ändå inte får bort annonserna kan Konsumentverket förbjuda annonserna och om det trots det skulle slinka igenom sådana annonser skulle Facebook kunna krävas på vitesbelopp.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.