Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nu kör Heinz Don Drapers annonser i verkligheten

Publicerad: 13 Mars 2017, 16:31

Don Draper presenterar "Pass the Heinz" i Mad Men.

"Pass the Heinz" var budskapet i en fiktiv kampanj i tv-serien Mad Men. Nu gör varumärket verklighet av annonserna.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMad MenDon Draper

Den populära serien "Mad Men" utspelar sig i reklamvärlden på 1960-talets Manhattan. I ett av avsnitten pitchar byrån Sterling Cooper Draper Pryce ett nytt vågat reklamkoncept för Heinz. Det kreativa geniet Don Draper avtäcker en serie annonser utan ketchup så långt ögat når. Istället är det fokus på maten – pommes frites, hamburgare och kött, ackompanjerat av buskapet "Pass the Heinz".

I tv-serien fick varumärket kalla fötter och tackade nej till den föreslagna kampanjen. Men spola fram till nutid – och Heinz har bestämt sig för att bokstavligen göra verklighet av idén. Den här veckan kör de nämligen Don Drapers annonser, med mycket små förändringar, på utomhustavlor i New York, rapporterar Adweek. De kommer också att synas i New York Post och sociala medier.

Heinz varumärkeschef Nicole Kulwicki berättar för sajten att tajmingen nu var rätt för att förverkliga idén.
– Även om Don Draper skapade "Pass the Heinz" för nästan 50 år sedan fungerar det fortfarande väldigt väl i dagens kommunikationslandskap, säger hon.

Heinz byrå David i Miami har klädsamt nog gjort en delad credlista tillsammans med Sterling Cooper Draper Pryce och dess medarbetare.

Här nedan kan du se de nya annonserna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.