Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu lanseras The Syrian Number – visar den akuta situationen

Publicerad: 9 mars 2017, 07:56

UNICEF Sverige och Forsman & Bodenfors vill visa krigets fruktansvärda baksida.

Foto: Kampanjbild

Kriget i Syrien har pågått i sex år. UNICEF Sverige och Forsman & Bodenfors inspireras av The Swedish Number och lanserar nu ett nummer för Syrien.


Ämnen i artikeln:

SyrienUnicefReklamForsman & Bodenfors

2016 kom den hyllade kampanjen The Swedish Number från STF och Ingo som tagit hem tunga priser. Flera länder har inspirerats av initiativet och lanserat egna telefonnummer, däribland Frankrike och Ryssland.

Nu lanserar UNICEF Sverige tillsammans med byrån Forsman & Bodenfors ”The Syrian Number” – en version från krigets Syrien. Det görs för att uppmärksamma den blodiga konflikten i Syrien där miljontals barn är drabbade, många har dött och andra har tvingats ut på flykt.

– I vår kampanj vill vi lyfta fram riktiga berättelser från barn som vi mött i vårt katastrofarbete på plats. Behoven av akut hjälp som räddar liv är stort. Barnen behöver skydd, rent vatten och hjälp mot undernäring, säger, säger Andreas Eriksson, UNICEF Sveriges kommunikationschef, i en kommentar.

Forsman & Bodenfors projektledare Lina Engler säger:

– Målet är att få fler människor att engagera sig för de miljontals barn som är på flykt i Syrien. Det som skiljer med The Syrian Number är just kontrasten – att många i Syrien inte ens kan svara i telefonen hemma, för att de tvingats fly eller fått sina hem bombade.

Numret du kan ringa är: 085 511 7864. Samtalet kostar som ett vanligt telefonsamtal.

Credlista:
Unicef – The Syrian Number

Uppdragsgivare Unicef Sverige
Byrå: Forsman & Bodenfors
Klippare och bild online: Wille Rising
Röstcasting: Smile
Ljud och inspelning av barn: Flickorna Larsson
Ljudläggning film: Chimney
Musik: Per Nordmark
Bildbyråer: Getty Images samt Shutterstock

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.