Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu ljusnar det för reklammarknaden

Publicerad: 5 december 2013, 10:37

Ödesrubrikerna under lågkonjunkturen kanske går mot sitt slut. I IRM:s färska prognos väntas reklaminvesteringarna fortsätta öka under slutet av 2013 och även under nästa år.


Ämnen i artikeln:

Madeleine ThorIRM

Under 2014 beräknas reklaminvesteringarna öka med 1,6 procent jämfört med 2013 och landa på strax under 32 miljarder kronor.

Samtidigt konstaterar IRM att 2013 blir ett svagt år för reklammarknaden. Det är det första halvåret som blir en sänka och tappet under årets sex första månader blev drygt 4 procent. Vändningen kom under det tredje kvartalet och i IRM:s prognos är att även det fjärde kvartalet blir svagt positivt.

– Vår bedömning är att under 2013 som helhet krymper reklammarknaden med cirka 2 procent. Då var det första halvåret svagt, men den marginella tillväxt som vi såg under det tredje kvartalet räknar vi med fortsätter under det fjärde kvartalet, säger Madeleine Thor, vd på IRM i ett pressmeddelande.

Under nästa år förväntas reklammarknaden åter visa tillväxt.  Nu höjs IRM:s förväntningar på nästa år en aning jämfört med föregående prognos. Tillväxten för 2014 skrivs nu till 1,6 procent relativt 2013.

– Vi tror på en marknad i tillväxt under 2014, reklammarknaden har draghjälp av en bättre konjunktur samt vinter-OS och fotbolls-VM, säger Madeleine Thor. Det som vi också har sett i december är att marknadens aktörer är mer positiva till framtiden, kommenterar Madeleine Thor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Madeleine ThorIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.