Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nu plockar Arbetsförmedlingen ned den kritiserade kampanjbilden

Publicerad: 3 Oktober 2019, 18:39

Arbetsförmedlingens har fått hård kritik för sin senaste kampanj där en av de medverkande, Natalie Chanise Eriksson, säger att hon inte fått information om hur den skulle se ut. Nu väljer myndigheten att ta ned affischerna med henne och influencern Therése Lindgren.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenReklamLe Bureau

Arbetsförmedlingens senaste kampanj under kommunikationskonceptet "Gör Plats" lanserades i måndags. På utomhustavlor syntes framgångsrika personer i form av Helénè Barnekow, vd på Microsoft Sverige, influencern Therése Lindgren, entreprenören Pär Svärdson, musikern Adam Tensta och tidningskvinnan Amelia Adamo. Bilderna är retuscherade så att det framstår som att personerna har en funktionsnedsättning. Kampanjen tar utgångspunkt i frågan om de hade haft samma möjligheter att lyckas om de hade haft denna funktionsnedsättning i verkliga livet. "Gör plats" lanserades av reklambyrån Le Bureau under 2018 och bygger på myndighetens uppdrag från regeringen att hjälpa funktionsnedsatta in på arbetsmarknaden.

Men de senaste enheterna har snabbt fått kritik. Redan på måndagen gick en av de medverkande, influencern och skribenten Natalie Chanise Eriksson, vars kropp användes på bilden med Therése Lindgren, ut och menade att hon inte hade blivit informerad om hur kampanjen skulle se ut.

"På plåtningen var fotografen väldigt skum. Jag blev tvingad till att göra saker med min vänstra hand som är den mest 'skadade' delen i min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP. Jag har arbetat som modell i nio år och som modell, med CP dessutom, är man väldigt utsatt. Gränsen mellan vad man vill och vad man inte är bekväm med är hårfin", skrev hon på Facebook.

Så här kommenterade Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör kampanjen för Resumé i måndags.

– Vi jobbar med en byrå som står för produktionen av kampanjen och vi har varit angelägna om att prata igenom kampanjupplägget med dem i förväg. Byrån säger till oss att de har varit tydliga, men uppenbarligen har det brustit på något sätt. Vi har inte lyckats få tag på Natalie ännu men försöker få till ett telefonsamtal. Det är viktigt för oss att lyssna på henne.

Nu har alltså  Arbetsförmedlingen tagit beslutet att plocka ner affischerna med Natalie Chanise Eriksson och Therése Lindgren efter samtal med de medverkande. Det rapporterar Aftonbladet.

– För oss är det viktigt att fokus hamnar på kampanjens syfte och inte på den här bilden, säger Anders Munck på Arbetsförmedlingen till Aftonbladet.

I ett inlägg på Instagram skriver Therése Lindgren:

"Kampanjen borde aldrig gjorts, och jag önskar att jag hade förstått det tidigare. Hade jag vetat bättre hade jag gjort bättre. Självklart."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev