Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu sätts officerare i centrum

Publicerad: 14 december 2007, 12:25

Idag, torsdag, är det premiär för två nya filmer från Försvarsmakten. Denna gång är det rekrytering av officerare som står i fokus.


DDB Stockholms resa med att ompositionera Försvarsmakten började 2005. Året innan hade regeringen beslutat om en genomgripande omställning för försvaret. DDB:s jobb blev att hitta sätt för att stärka Försvarsmakten som varumärke både internt och externt samt att åren framöver ta fram ett flertal rekryteringskampanjer.

Först ut var en intern informationskampanj där ÖB reste runt till alla regementen i Sverige. 2006 följde DDB upp den interna satsningen med två kampanjer externt, en landsomfattande annonskampanj och två reklamfilmer ”Small world” och ”Africa” som gick på tv under våren samt en rekryteringskampanj till Utlandsstyrkan och NBG; Nordic Battlegroup under hösten.

Nu kommer nästa kampanj – en rekryteringskampanj för officerare.

– Målet är rekrytering men även att få folk att fundera över sin inställning till försvaret. Vi vet att det folk vill är att de ska vara starka, snälla och kloka. Lite Pippi Långstrump-personlighet i all proffsighet. Men hos många är imagen att de inte alls klarar det. Den synen måste vi förändra för att nå målen, säger Thomas Brenemark , projektledare på DDB.

Vad är målet med kampanjen?

– Det kortsiktiga målet är att få 1 500 nya officerare. Det långsiktiga är att bredda rekryteringsunderlaget, något som är viktigare nu än någonsin nu när så få gör värnplikt, säger Thomas Brenemark .

Kampanjen, som har en budget på cirka 15 miljoner kronor, lyfter fram de kvalitéer som en bra officerare bör ha.

– Kärnan i kampanjen bygger på att jobbet kräver att man ska kunna ta rätt beslut under mycket stark press.

Filmerna är inspelade i Rumänien i samarbete med produktionsbolaget Camp David. Förutom filmerna har DDB även tagit fram en sajt ”www.officer.nu” med tester likt de man får göra som pilot och andra officersutbildningar, printmaterial, två dm-utskick och en ’kurskatalog’ om officersutbildningen som ledarskapsskola. DM-materialet består dels av ett pussel som ska läggas under tidspress och dels av ett utskick som endast kan läsas om man tittar på det genom en spegel.

– Båda utskicken bygger på att man själv kommer på lösningen, säger  Thomas Brenemark .
Senare i december kommer en 55 minuter lång film om Försvarsmakten med titeln ”Redo för insats”. Den kommer att skickas ut till anställda inom Försvarsmakten.

– Filmen är helt unik i sitt slag och innehåller bland annat aldrig tidigare visat material med svenska soldater och ÖB samt andra personer ur försvarsmaktsledningen, utrikesministern, försvarsministern, biståndsministern och ett flertal internationella beslutsfattare, säger  Thomas  Brenemark .

Försvarsmakten

Marknadsansvarig: Staffan Slörner, Försvarsmakten, Beställare: Staffan Dopping, Försvarsmakten, Eva Regner, Försvarsmakten
Reklambyrå: DDB
Arbetsgrupp: Thomas Brenemark projektledare och planner, Viveka Sjöholm och Gisela Bovin produktionsledning, Andreas Dahlqvist creative director, Fredrik Simonsson
ad (print + film), Magnus Jakobsson copy (print + film), Simon Mogren ad webb, Klas Johnsson design webb, Fredrik Lund ad dm, Linus Östholm copy dm, PerMartin Jonsson original, Jenny Olsson, produktionsledare webb
Mediabyrå: Carat
Produktionsbyrå webb: Acne Digital
Produktionsbolag film: Camp David

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.