Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu ska Kooperation Utan Gränser synas

Publicerad: 1 april 2008, 12:09

Kooperation Utan Gränser, som är den kooperativa rörelsens biståndsorganisation i Sverige, startades 1958. Deras nya kampanj, signerad Stockholm Södra Glory reklambyrå, är den del av deras 50-årsfirande.


Kampanjen kommer dels att syns i tidningar som till exempel Amelia men även i medlemsorganisationernas skrifter som till exempel Mersmak.
– Huvuddelen av kampanjen kommer dock att äga rum på nätet. Där kommer vi att synas som banners på till exempel Aftonbladet. Dels är det ett bra sätt för oss att få in intresserade på vår webb och dels har vi inte pengar att gå bredare i andra medier, säger Björn Lindh, pressansvarig på Kooperation utan gränser.

Vad har ni för budget?
– Räknar man in alla delar av kampanjen så hamnar budgeten på cirka 1,8 miljoner kronor. I det ingår allt, både medieinköp och olika events som vi gör. Vad det gäller medieinköp så får vi en del medieutrymme till skänks från våra medlemmar och köper en del, säger Björn Lindh.

Hur mycket lägger ni per år på marknadsföring?
– Det finns inget enkelt svar på det. Vi får pengar i två potter. Dels får vi pengar från Sida som ska gå till information kring globala utvecklingsfrågor och biståndsfrågor. Men det täcker inte in varumärkesbyggande. Sedan har vi en insamlingsbudget på cirka sju miljoner kronor, säger Björn Lindh.

Med den här kampanjen använder Kooperation utan gränser mer pengar än vad den ordinarie budgeten tillåter.
– Vi fyller 50 år och vill visa att det verkligen lönar sig att satsa på marknadsföring. Vi hoppas dels att öka kännedomen och dels att bli en tyngre aktör i det svenska samhället, säger Björn Lindh.

Vad har ni för kännedom idag?
– Enligt temo är det 21 procent som känner till eller har hört talas om oss. Inom några år vill vi att siffran ska vara 30 procent.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.