Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu ska nejsägarna till förbifart vändas

Publicerad: 10 juni 2008, 10:25

Just nu rullar en kampanj från Bil Sweden och Motorbranschens Riksförbund, MRF, där målet är att uppmärksamma folk på fördelarna med förbifart Stockholm. I kampanjen jämförs Sverige med Albanien.


Avsändare för kampanjen är ”Utan bil stannar Sverige” som Bil Sweden och MRF driver gemensamt. Målet är att få folk att förstå fördelarna med förbifart Stockholm och att lyfta fram fakta som de båda organisationerna menar inte riktigt har kommit fram i debatten.

Kampanjen går på stortavlor i Stockholm samt på utvalda biografer. På annonserna, med endast svart bakgrund och vit text, står budskapet ”Det finns två länder i Europa vars huvudstad inte har en förbifart. Albanien är det ena”. Kampanjen är signerad 43-åriga Effect Reklambyrå.
– Effect har gjort en annons med en tydligt talande text och filmen är en enkel version av annonsen, säger Ulf Perbo, vice vd för Bil Sweden.

Varför gör ni det här nu?
– Alla moderna storstäder har en förbifart och leder trafiken runt staden. Så är det inte i Sverige. Just nu är frågan högaktuell. Vägverket har lämnat in en begäran om att få bygga förbifarten till regeringen och debatten har flammat upp på nytt. Politiskt har vi ett starkt stöd för den här frågan men nej-sidan har haft aktiva opinionsyttrare. Ja-sidans starka argument måste lyftas bättre, säger Ulf Perbo.

Kampanjen rullar i två veckor i Stockholm. Under tiden och efter satsar ”Utan bil stannar Sverige” hårt på att få ut debattartiklar i dagstidningar och att locka folk till seminarier.

– Vi kommer att satsa hårt ett bra tag nu fast det kanske inte blir mer köpta medier. Det finns ett väldigt starkt argument som inte har kommit fram än och det vill vi få ut. Nej-sidans argument bygger på en felkalkylering, säger Ulf Perbo.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.