Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu ska nya reklamregler tas fram

Publicerad: 7 oktober 2010, 14:00

KO i de nordiska länderna har vaknat och upptäckt reklamen som finns på sociala medier.
Nu ska den granskas och kartläggas för att ta fram gemensamma nordiska riktlinjer för vad som är tillåtet, skriver svenska KO i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Alla är på banan. Konsumentombudsmännen i Sverige, Danmark, Finland, Färöarna, Island och Norge tar nu tag i reklamen på sociala medier som exempelvis Facebook.

”Reklam via e-post och sms kräver att mottagaren sedan tidigare samtyckt till att ta emot reklam från avsändare. Det kravet måste också ställas på en del av den marknadsföring som sprids genom sociala medier.”, skriver KO i ett pressmeddelande.

Den reklam som riktas mot barn ska granskas extra hårt.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.