Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nu ska Sverige börja sykkla

Publicerad: 22 Januari 2010, 08:30

DBS – Den Beste Sykkel har varit norrmännens förstaval av hojar i generationer. Med hjälp av den Jönköpingsbaserade byrån Ny reklam vill nu varumärket även på allvar slå sig in på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på G

På DBS nya kampanjwebbsida med gammalt vykortsmanér visas bland annat DBS-historia på titteboksen.

En stor dos norsk ironi. Det är kärnan i DBS nya kampanj. Företaget som  i dag ingår i cykelkoncernen Cycleurope har låtit varumärket ligga i dvala under några år. Men nu vill reklambyrån Ny reklam trampa igång märket igen, och ger det en tydlig norsk profil.
– När vi fick uppdraget visste vi inte, med handen på hjärtat, att DBS faktiskt var norskt. Man har ju vetat vad märket var, och försökt gissa vad bokstäverna står för. Men att man var relativt oinformerad kring märket gjorde att vi verkligen fick läsa in oss på vad det var för nåt och det gjorde det hela extra skoj, säger Erik Palm, copywriter på Ny reklam.

Kampanjen som ska gå i Sverige under 2010, består bland annat av en ny hemsida, en ”historisk” film om varumärket, en ny katalog och nytt butiksmaterial. Planerad kampanjstart är månadsskiftet januari-februari, men när kampanjen exakt kickar igång beror dock på externa faktorer.
– I och med att vi relanserar märket över hela landet från Haparanda i norr till Skåne i söder blir det olika kampanjstart lite beroende på när vädret tillåter. 

Redan år 1932 etablerades varumärket DBS, detta blir dock den första kampanjen i  modern tid på den svenska marknaden. Kampanjen andas vykortskänsla och är tänkt att ha lite av en humoristisk satir över sig. Lite som en Norgehistoria.
– Syftet med de olika enheter är att på ett humoristiskt sätt stärka DBS norska profil. Och att i slutändan få svenskarna att  välja en sykkel i stället för en cykel, säger Erik Palm.

Fakta

Kund: DBS Sverige
Byrå: Ny reklam
Uppdragsgivare: Robert Sumberesi, vd Cycleurope
Arbetsgrupp: Björn Johansson cd, Erik Palm copy, Johan Claesson web  director, Jesper Källgård webbutvecklare, Stefan Wennerberg original och Carina Sandberg projektledare.

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på G

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.