Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Nu skärps kraven för politisk annonsering på Facebook

Publicerad: 19 Februari 2018, 07:29

Nya regler för annonsörer som vill synas på Facebook i samband med val, SVT tar krafttag efter låtläckorna i Melodifestivalen och så lurade Egor Putilov till sig svenskt medborgarskap. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark ZuckerbergReklam

"Så lurade Putilov till sig svenskt medborgarskap"
Den ryske mannen bakom pseudonymen Egor Putilov bedömdes som en potentiell säkerhetsrisk när han jobbade för SD i riksdagen. Under falskt namn publicerades hans texter i bland annat Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio och Arbetaren innan han avslöjades. Det är mycket sannolikt att Egor Putilov lurade till sig svenskt medborgarskap med hjälp av ett skenförhållande med en kvinna. Det uppger DN och Arbetaren. Nu har han bytt identitet igen – till Martin Dahlin, född i Luxemburg.

I Arbetaren kallar Egor Putilov artikeln för "ett ihopkok av lögner". På Twitter skriver han har polisanmält tidningen för förtal.

SVT:s vidtar krisåtgärder efter låtläckorna
Under flera av Melodifestivalens deltävlingar har artisternas låtar läckt ut på nätet innan sändning. I helgen skedde det för flera av deltagarna, bland annat Jessica Anderssons finalbidrag.

SVT:s tävlingsproducent Christer Björkman tar läckorna på stort allvar

– Det är ett sabotage från människor utanför vårt land till och med, det är medvetna eller omedvetna regelbrott. Då får vi försöka söka källan vilket både vi och skivbolagen håller på med och förklara att "såhär får ni inte göra", säger han till Aftonbladet.
Melodifestivalens projektledare Anette Helenius säger till tidningen att SVT nu kommer ta krafttag mot läckorna.

OS-stjärnan hotad efter protesterna mot Ryssland
Det var efter att Sebastian Samuelsson knep ett silver i jaktstarten som han tyckte till på Twitter i dopningsdebatten och skrev att det var fel av Internationella skidskytteförbundet att låta Ryssland behålla världscupavslutningen i Tyumen 22-25 mars. Efter det har den svenske skidskytten hotats med ord som att de "väntar på honom" i Ryssland.
– Jag trodde inte att jag skulle ta åt mig så mycket, men det är klart att när de säger att de väntar på mig i Ryssland och att de vet vem jag är det inte så roligt, säger han till DN.

Nu skärps kraven för politisk annonsering på Facebook
Valpåverkan av externa parter såsom Ryssland blir ett allt allvarligare för Facebook. Enligt helgens åtal av 13 ryska medborgare framgår det att de använt Facebook och Instagram aktivt. Facebook uppger att företaget avser göra "betydande investeringar" mot framtida attacker och säger att de arbetar med FBI för att förebygga extern valpåverkan. Facebook säger också att de kommer att börja kräva utförlig dokumentation från valrelaterade annonsörer för att kunna verifiera deras identitet och plats. Kravet kommer att introduceras i samband med det amerikanska mellanårsvalet i år. Det skriver Reuters. Parallellt med Facebooks egna initiativ kommer förslag på striktare regler för politisk annonsering på plattformar som Facebook och Google. Förslaget, som ska behandlas i federala valkommissionen, kommer från demokraten Ellen Weintraub, och innebär att digital annonsering i USA kommer att lyda under samma villkor som radio, tv och print. Det rapporterar AdAge.

Nättroll vill skrämma vita från att se Black Panther
Troll på nätet använder stulna bilder på misshandelsoffer för ryktesspridning om att vita riskerar att misshandlas av afroamerikaner om de ser superhjältefilmen Black Panther på biografer i USA. Det skriver flera medier. Bilder med blåslagna kvinnor har den senaste veckan spridits på Twitter med budskapet att vita personer ser filmen på egen risk. Bilderna är falska och Twitterkontona har stängts ner.

En bild som använts är på 19-årige Sophie Johansson från Malmö som misshandlades på nattklubben Babel i januari.

– Jag tycker det är så sjukt, säger Sophie till SVT Nyheter.

Thomas Mattsson: Otydlighet kring mediestödet
I förra veckan presenterades förslaget om det mediestöd som ersätter dagens presstöd och ska säkra lokaljournalistiken runtom i Sverige. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver i ett blogginlägg att han välkomnar förslaget, men tycker samtidigt att det är otydligt vad som förutsätts för journalistiken i områden som är svagt eller inte alls bevakade, alltså de som är berättigade stöd.

"Är det fysisk närvaro som ska värderas? Lokalredaktioner runt om i kommunerna – likt obemannade polisstationer med en skylt på ett hus? – eller kommer det att ställas krav på att lokalreportrarna själva verkligen är på plats ute i kommunerna?
Eller ska det handla om vad som faktiskt nyhetsförmedlas? Numera har ju mycket av den lokala journalistiken centraliserats till huvudredaktioner som journalisterna utgår ifrån. Ibland som ambulerande lokalredaktörer, ibland arbetandes per distans. Men likväl kan det ju produceras bra innehåll om kommuner även om man inte är innanför kommungränsen."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.