Reklam
Nu tror branschen på tillväxt
Publicerad: 19 mars 2010, 07:28
Efter det iskalla 2009, så har annonsörerna tinat upp rejält under januari och februari.
Hemelektronikkedjorna, researrangörerna och bilmärkena har börjat året med en rivstart.
TR
Tobias Rydergren
Äntligen! – Reklammarknaden har tagit fart under januari och februari. Foto: Colourbox
Dagens Industri toppar dagens tidning med ”Reklamrally”. För att styrka rubriken har tidningen hämtat statistik från Sifo Reklammätningar som visar att annonsvolymerna ökat med 20 procent under januari och februari. Daniel Collin, vd på mediebyrån Mediaedge CIA, säger till tidningen att han tidigare trodde på en nolltillväxt i år, men nu räknar med en ökning på fem procent.
Bland annonsörerna som gasar finns både Mediamarkt och Elgiganten. Även resebranschen ökar takten.
– Eftersom våra intäkter i januari var 24 procent över de normala beslutade vi att inte gå på sparlåga. Istället drog vi igång en extra kampanj för Thailand, säger Fritidsresors kommunikationschef Lottie Knutson till Dagens Industri.
En annan bransch som vädrar morgonluft är bilmärkena. Reanault, Opel, Audi och Kia har ökat sina investeringar rejält.