Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nu undersökning dömer ut Postens Sifo-undersökning

Publicerad: 26 oktober 2011, 13:03

En undersökning utförd av TNS/Sifo och Posten visade nyligen att svenskarna helst vill se sin reklam i brevlådan. Resultatet fick många att höja på ögonbrynen, och nu visar en uppföljning gjord av Hanne K Larssen på helt andra siffror.


Ämnen i artikeln:

Posten

Som Resume.se tidigare skrivit om har TNS/Sifos reklamundersökning kritiserats av många för att inte vara korrekt. Resultatet som publicerades i Postens DR-monitor visade att hela 42 procent av de tillfrågade föredrog reklam i postlådan, framför alternativ som TV, tidningar och banners. Ett resultat som många menade låg alltför mycket i Postens vinstintresse.

Stefan Lundström , chef för Reklam och Media på Posten, intygade att undersökningen har utförts korrekt. Han menade även att företaget inte på något sätt influerat resultatet som TNS/Sifo fått fram.

– Det här är en objektiv undersökning som ingen kunnat påverkat, och där alla stora medier varit med som svarsalternativ, berättade Stefan Lundström för Resume.se.

Hanne K Larssen, projektledare på undersökningsföretaget med samma namn, var en av dem som inte tyckte att resultatet verkade korrekt.

– Jag blev förvånad när jag läste att svenskar föredrar DR mest. Det är inte den uppfattningen många har, berättar hon.

Hanne K Larssen bestämde sig för att utföra sin egen undersökning. 164 respondenter tillfrågades i Göteborg och Stockholm, och bland dem var direktreklam långtifrån populärast. 42 procent ville istället se tidningsannonser i första hand. Reklam i brevlådan var lika populärt som på TV med 17 procent. Minst populärast blev även i denna undersökning mobilreklam med 4 procent.

De tillfrågade var mellan 15 och 65 år och svarsalternativen roterades med jämna mellanrum för att inte påverka resultatet. Direktreklam var även betydligt mindre uppskattat bland de yngre. I åldersgruppen 15 till 24 år föredrog endast 6 procent reklam i brevlådan.

Varför har ni fått så olika resultat?
– Jag tror att som man frågar får man svar. Vi påstår inte att Sifo ljuger eller har manipulerat siffrorna, men man kan ha haft ett särskilt urval och ställt frågorna på ett visst sätt, säger Hanne K Larssen.

Analysföretaget har använt sig av betydligt färre respondenter än TNS/Sifo som frågade 1000 personer. Hanne K Larssen menar ändå att man kan dra en slutsats.

– Det är klart att 1000 väger mer än 164, men resultatet är ändå så pass markant att det går att jämföra.

Vem har rätt?
– Enligt mig stämmer resultatet vi fått fram med den generella uppfattningen som finns.

– Jag tror inte vi har fel.

Andreas Ekegren

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Posten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.