Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nu utökar Telia kampanjen: ”Älskar sociala medier”

Publicerad: 22 Mars 2017, 08:56

Post och Telestyrelsen (PTS) beslutade att Telias erbjudande om fri surf på sociala medier stred mot EU:s regler. Men företaget har inte lagt om sin strategi. Efter att ha överklagat domen ger operatören sina kunder fri surf på ännu fler plattformar.


Ämnen i artikeln:

TeliaReklambyråerreklamkampanjerPTS

För snart ett år sedan lanserade Telia ett erbjudande om fri surf på sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter efter att surfpotten tagit slut. Kampanjen "Hata hat" och erbjudandet fick skarp kritik av flera branschprofiler eftersom den ansågs bryta mot nätneutraliteten. Flera publicister anser att att erbjudandet snedvrider konkurrensen och hotar pressfriheten.

För en tid sedan beslutade Post- och telestyrelsen PTS att Telia måste avbryta erbjudande eftersom det bryter mot EU:s regler om ett fritt och öppet internet.

Telia har överklagat till kammarrätten och låtit kampanjen rulla vidare. Nu utökar väljer operatören att uttöka den fria surfen så att den gäller på fyra sociala medier till, bland annat Pinterest. Det skriver Telia i ett pressmeddelande.

– Vi älskar sociala medier! Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga i att alltid kunna surfa fritt utan att surfmängden påverkas. Det här gör det möjligt för alla att hålla kontakt med nära och kära runt om i hela världen – oavsett var man befinner sig, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, i en kommentar.

Telia inväntar förvaltningsrättens beslut. Eftersom man fått rätt till inhibition i kammarrätten kan kampanjen löpa på fram till att själva sakfrågan avgörs.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.