Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 december 2013, 14:04
Världskarta
Foto: Colourbox
Reklamindustrin står inför sin starkaste tillväxtsperiod på tio år. Tillväxten av de globala medieinvesteringarna förväntas stiga från 3,6 procent i år till 5,3 procent nästa år och 5,8 procent 2015 och 2016. Det visar en undersökning från mediebyrån ZenithOptimedia.
Motorn bakom utvecklingen är mobilteknologins inverkan på mediekonsumtionen. Undersökningen "Advertising Expenditure Forecasts" prognosisterar medieinvesteringarna i världen.
Det är första gången på 20 år som en ny plattform driver upp den övriga mediekonsumtionen utan att kanibalisera på andra plattformar. ZenithOptimedias undersökning spår att mobilen kommer att stå för 36 procent av de ökade medieinvesteringarna mellan 2013 och 2016. Samtidigt står mobilen endast för 2,7 procent av de globala medieinvesteringarna i år. 2016 väntas motsvarande siffra ligga på 7,7 procent.
Även tv förväntas bidra till ökningen med 34 procent medan internet (desktop) spås stå för 25 procent av de ökade medieinvesteringarna.
Andra faktorer bakom reklammarknadens väntade skjuts är att konjunkturläget ser ut att stabiliseras i Europa samtidigt som stora evenemang som Fotbolls-VM, Vinter-OS och det amerikanska "mellanvalen" till senaten och kongressen nästa år.