Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny annonsskojare på nätet

Publicerad: 3 november 2009, 08:17

Organiserad brottslighet har tagit på sig kostymen och utger sig för att vara från kända mediebyråer. I vissa fall betalar de till och med för annonserna.
I förra veckan blev bloggkoncernen Gawker lurad att ta in banners med skadlig kod som infekterade besökarnas datorer.


Mörkertalet för lurade mediebolag och mediebyråer är stort. Känt är att New York Times, Gawker och medieköparen Initiativ har blivit lurade av de nya annonsskojarna. Genom annonserna kan de ta över användarnas datorer för att skicka ut spam eller komma åt deras bankuppgifter.

Desto större och mer ansedd mediesajt annonserna hamnar på desto mer är de skadliga annonserna värda. Det handlar om stora pengar och därför är det inte ovanligt att annonsbluffarna betalar sajterna för kampanjerna.

Organiserad brottslighet i Europa misstänks ligga bakom.

– De här människorna kan internetannonsering och har kanske jobbat i branschen eller i vilket fall vet de tillräckligt mycket för att övertyga säljare att de kan branschen, säger Michael Caruso, vd på it-säkerhetsföretaget ClickFacts till Advertising Age.

I förra veckan blev bloggkoncernen Gawker utsatt för skojarna. Två personer utgav sig för att vara från Spark SMG, en mediebyrå inom Publicis, som ville placera en kampanj för japanska bilmärket Suzuki. De hade en budget på 25 000 dollar, förklarade att de hade underlevererat sidvisningar och behövde ut med en kampanj snabbt.

På Gawkers säljavdelning tycker James Del det var konstigt att han inte kände till medieköparna med de var ivriga, ringde upp flera gånger och köpte därtill annonsplats till ett högt pris.

– De här killarna var så bra att de troligtvis skulle ha tjänat mer pengar som riktiga medieköpare, säger James Del.

Bluffmedieköparna använde mejladress med domänen @spark-smg.com, den riktiga mediebyråns domän är @sparksmg.com.

Den skadliga koden i annonsen, som placerades på Gawkers bilsajt Jalopnik, var avancerad och attackerade inte alla besökares datorer. Därför dröjde det länge innan Gawker insåg vad de var utsatta för.

Enligt it-säkerhetsföretagen som Advertising Age varit i kontakt med har det hänt att sajter inte upptäckt att de haft annonser med skadlig kod, annonsskojaren har betalat och fortsatt samarbetet med sajten.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.