Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny anti-mobbningskampanj – talar till ögonvittnena

Publicerad: 22 oktober 2015, 14:43

Ny inriktning i anti-mobbningskampanj.

Flera av världens ledande mediehus står bakom en ny anti-mobbningskampanj, riktad mot ögonvittnena. Kampanjen använder den första emojin någonsin skapad för en god sak.


Kampanjen heter ”I am witness” och är skapad av Adobe, USA:s Ad Council, byrån Goodbye Silverstein & Partners och flera olika medieföretag. Den mystiska öga-emojin som lanserats i nya iOS 9.1 får nu en förklaring – ögat är menat att användas när människor ser mobbning.

I kampanjen som nu släppts i USA kommer att spridas på flera mediejättars plattformar, såsom Google, Twitter, Apple, Facebook och Youtube.

Adobe har varit drivande i projektet.

– En hel del av dessa kampanjer talar med offer och mobbare. Men vi vet att det finns vittnen där ute. Om vi skulle kunna aktivera dem på något sätt, kan de vara ett mycket mer kraftfullt verktyg i att stoppa mobbning. Det var den drivande insikt, säger Cassi Norman, Adobe account director på GS&P, till Adweek.

Kampanjen kommer också att aktiveras på plattformar som Buzzfeed, Instagram, Snapchat och Tumblr.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.