Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ny front mot barnsexhandel

Publicerad: 16 November 2009, 14:36

Gå med i Kims kamp mot barnsexhandel. Det vill Ecpat lyfta fram i sin nya kommunikationsplattform, signerad reklam­byrån Ruth.


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på GEcpat

Ruth vann uppdraget för den ideella organisationen Ecpat i somras och har sedan dess jobbat med att ta fram en ny kommunikationsplattform som syftar till att väcka allmänhetens opinion och därigenom även makthavares och politikers engagemang för barnsexhandelsfrågan.
– Det här är en helt ny vinkling för Ecpat och snart går startskottet för kampanjen, som är mer än en kampanj, säger Johan Wendborg projektledare på Ruth. Han fortsätter.
– När traditionella kampanjer går ner dör ofta effekten, när det gäller den här kampanjen ser vi mer långsiktigt och förhoppningen är att budskapet drivs vidare även efter det att annonseringen har slutat gå.

Ecpat har tidigare riktat sin kommunikation mot politiker och makthavare. I den kommande kampanjen sätts i stället fokus på allmänheten.
– Vi ville hitta ett förenklat sätt att kommunicera ut de stora problemen som finns och som många är medvetna om, men inte riktigt vet hur man ska hantera. Framför allt vill man inte prata om problemen. Det vill vi råda bot på, säger Johan Wendborg.

För att förmänskliga sakfrågan och dela upp problemen i olika steg valde man att ta fram den virtuella figuren Kim.
– Kim är en symbol för det typiska offret. Hon kan vara en tjej eller kille, beroende på hur man väljer att se på saken. Åldern är okänd, förutom att man vet att hon/han är ung, och själv tar upp kampen mot barnsexhandeln.

Via kanaler som Facebook, YouTube, Twitter och bloggar kan man sedan följa Kims resa och kamp. På kampanjsajten supportkim.com länkas kanalerna samman.
– På sajten kan man på ett enkelt sätt följa Kim och vad hon/han gör, och hur hon/han agerar. Man kan även öppet visa vad man tycker och tänker. I tidigare, liknande kampanjer för andra organisationer, har det varit att man oftast skriver på en lista eller skänker pengar, och sedan är det över. Genom det sociala, och det öppna ståndpunktstagandet man gör hoppas vi att det här blir något mer, något bestående.

Varför väljer ni att rikta in er på allmänheten i stället för på makthavarna?
– Båda delarna är oerhört viktiga, men politikerna har sedan tidigare en lång agenda, på detta sätt jobbar vi på båda fronter, och kan med folkets hjälp förhoppningsvis göra en skillnad, säger Johan Wendborg.

Fakta

Kund: Ecpat
Byrå: Ruth
Uppdragsgivare: Helena Klingvall
Arbetsgrupp: Henrik Täppmark ad, Johan Fredrikzon copy, Johan Wendborg projektledare, Amanda Bermheden produktions­ledare, Camilla Berg grafisk form, Josefin Hildingstam och Caroline Wallén ad ass,
Webbproduktion: Internetmedia

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på GEcpat

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.