Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny huvudvärk för marknadschefen

Publicerad: 15 maj 2014, 08:34

Foto: Colourbox.

Två av tre marknadsförare anser att området har förändrats mer under de senaste två åren än under de tidigare 50 åren. Drygt hälften räknar med att deras jobb förändras under de närmaste tolv månaderna. Det visar en Adobe-undersökning bland europeiska marknadsförare.


Ämnen i artikeln:

Adobe

Studien visar att jämfört med amerikanska marknadsförare så är de  europeiska mindre säkra på att klara av förändringarna under kommande  tolv månaderna.

– Något som naturligtvis ställer krav på  marknadscheferna att anpassa sättet de arbetar med digital  marknadsföring, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef på Adobe i  kommentar.

Adobe-studien kallas Digital Roadblock och omfattar  marknadsförare i tre europeiska länder – Storbritannien, Tyskland och  Frankrike.

Studien visar att nära 3 av 4 (73 procent) räknar med att  man behöver ompröva sin roll som marknadsförare för att bli framgångsrik  i framtiden.

Lite motsägelsefullt tror 60 procent att man kommer att  fortsätta att jobba på samma sätt som tidigare.

Var tredje  marknadschef, 30 procent, tror dock att de behöver förändra sin roll för  att möta förändrade krav, enlig undersökningen.

Strax under hälften  ser en krympande budget som det största hindret för att kunna möta  förändringskraven. Andra problem är bristen på utbildning i nya  discipliner (30 procent), förvirring om roller och ansvar (30 procent)  och ett motstånd för att våga pröva nytt (även det 30 procent).

Drygt  hälften av marknadsförarna räknar kallt med att sociala medier blir den  mest använda kanalen under det närmaste året (54), därefter kommer  online-marknadsföring (40 procent) och mobila kanaler (39 procent).

Hela 66 procent menar också att insamling av data för marknadsföringsaktiviteter blir allt viktigare.

Edelman Berland har genomfört undersökningen, som omfattar drygt 350 marknadsförare.

Undersökningen har hämtat inspiration från en amerikansk motsvarighet, som omfattade drygt 1 000 marknadsförare i mars i år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.