Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ny IQ-kampanj ska minska fyllan på fotbollsmatcher

Publicerad: 31 Mars 2017, 11:23

Idag går statliga IQ ut med en ny kampanj som ska minska fyllan på fotbollsarenorna i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

FotbollHammarby IFGiants & ToysReklamAIKScreamAllsvenskanForsman & BodenforsIQ

I början av 2016 inledde IQ tillsammans med organisationen STAD (Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem) och allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammary samarbetet Fotboll utan Fylla. Målet är att skapa en trevligare fotbollsupplevelse genom att minska antalet kraftigt berusade personer på fotbollsmatcher.

Idag släpper de nästa steg av kampanjen genom två reklamfilmer. Filmerna visar hur det skulle se ut om besökarna hade samma fyllenivå på föräldramöten och biografer som på fotbollsmatcher.

Igår gick klubbarna ut med en gemensam debattartikel där de hävdade att var tionde matchbesökare är kraftigt berusad.

"Att vuxna besökare dricker ett par öl i samband med fotbollsmatcher är för de flesta inget problem, precis som det inte är det för de flesta vuxna som dricker lite vin till maten på restaurang. Men att kombinationen fotboll och alkohol i vissa fall kan skapa problem och stök är ingen hemlighet" skriver de i debattartikeln.

Filmerna är framtagna av Forsman & Bodenfors och producerade av Giants&Toys, regissör är Jens Jonsson och mediebyrå är Scream. De kommer att visas på TV och via digitala kanaler under den hela allsvenska säsongen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.