Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ny kampanj hyllar frivilliga sjöräddare

Publicerad: 18 Maj 2016, 10:05

Foto: Nigel Millard

2 100 frivilliga sjöräddare är inte nog. Nu vill Sjöräddningssällskapet stärka varumärket ytterligare för att locka fler genom att hylla frivilligheten.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Butiksansvarig Madeleine Grundén och yrkeslärare Staffan Sindsjö trotsar isande vindar och regn på den lediga kvällen efter jobbet – allt för att öva sjöräddning, frivilligt. De är huvudpersoner i Sjöräddningssällskapets nya kampanjfilm som ska uppmärksamma hur många som faktiskt finns på landets 69 sjöräddningsstationer, och inte minst att de gör det på frivillig basis utöver det vanliga jobbet.
– Den här kampanjen tillhör våra frivilliga. Vi vill hylla dem som gör vår organisation möjlig – och som aldrig tvekar när det gäller att rädda liv, säger Jessica Nauckhoff som jobbar med kommunikation och insamling på Sjöräddningssällskapet, i en kommentar.

Kampanjen ska under hashtaggen #viärfrivilliga belysa det faktum att dessa sjöräddare inte bara är beredda att svara på larm dygnet runt, utan att de även lägger mycket tid till övning och utbildning. Och det är med hjälp av att hylla "frivilligheten" som Sjöräddningssällskapet hoppas kunna rekrytera fler.
– Utan ideellt arbete stannar Sverige. Vi på Sjöräddningssällskapet är en del av ett större sammanhang. Idrottsföreningar, båtklubbar, scoutkårer och hjälporganisationer, alla är de beroende av volontärer. Vi vill verkligen lyfta det ideella engagemanget, det är en ovärderlig samhällsresurs, säger Jessica Nauckhoff.

Bakom kampanjen ligger reklambyrå Forsman & Bodenfors, som har jobbat med producenten och fotografen Nigel Millard, som själv är frivillig sjöräddare i England, samt produktionsbolaget Chimney Pot.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.