Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny kampanj ska få Örebro att sopsortera

Publicerad: 27 november 2013, 11:45

En tredjedel av allt som slängs i vanliga soppåsen i Örebro är matavfall. En stor mängd matrester som annars skulle kunna omsättas till biogas. Med kampanjen "Rätt i påsen" uppmanar Örebro kommun invånarna att bli bättre på att sortera.


Vad gör örebroaren med äggskalen från en Spaghetti Carbonara, fiskbenen från den stekta öringen eller bananskalet från en Flygande Jakob? Genom kampanjen "Rätt i påsen" kommunen därför påminna om att lägga alla matrester "rätt i påsen", dvs. att sortera det som matavfall så kommunen kan göra biogas av det.

– Kampanjen är ett samarbete med vår produktionsbyrå Advant i Karlstad, säger Ulrika Werner, informationsstrateg på kommunikationsavdelningen, Örebro kommun, och intern projektledare för kampanjen i ett pressmeddelande.

– Vi ville använda oss av "rolighetsprincipen" och göra något med glimten i ögat, istället för att komma med pekpinnar. Resultatet blev "Rätt i påsen", där vi på klassiskt koksboksmanér visar kända maträtter genom de rester som blir över vid matlagningen, kommenterar Katrin Moström, projektledare på Advant.

En central del i kampanjen är kampanjwebben där örebroarna kan tävla om matkassar genom att spela sorteringsspelet "Rätt i påsen". Spelet går ut på att gissa vilken matrest som hör ihop med olika maträtter och snabbt dra ned den i den bruna påsen. På en topplista kan de tävlande se hur de ligger till och resultaten går även att dela i sociala medier.

Kampanjen syns framförallt i digitala kanaler men även som stortavlor på olika platser i Örebro. Kampanjen pågår till och med den 19 december.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.