Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ny kampanj vill vända grupptryck till något positivt

Publicerad: 2 Februari 2015, 15:08

Bild från A Non Smoking Generation

A Non Smoking Generations nya kampanj ska få Harry Potter-stjärnan Daniel Radcliffe – och förhoppningsvis många med honom – att fimpa cigaretterna. Metoden? Ett kraftfullt grupptryck av svenska ungdomar.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generationEdelman Deportivo

Ett ord som ofta förknippas med något negativt är "grupptryck". En ny undersökning som gjorts på uppdrag av stiftelsen A Non Smoking Generation visar att nio av tio unga anser att grupptryck kan få personer att göra saker de annars inte skulle ha gjort, som att börja röka. Men stiftelsen vill nu vända på begreppet grupptryck och visa att det kan vara någonting bra. På det temat har de sedan utformat en ny kampanj.

Tanken är att man ska samla ihop de starka krafterna som finns i grupptrycket och använda det till någonting positivt – i detta fall för att motivera någon att sluta röka. I pressmeddelandet beskrivs hur en ny sajt – Grupptrycket.nu – ska lanseras där man kan skicka en "uppmuntrande knuff i rätt riktning". Målet är att få personer att fimpa. Först ut är huvudrollsinnehavaren i Harry Potter Daniel Radcliffe.

Valet av Daniel Radcliffe motiveras av Jessica Backsell på A Non Smoking Generations PR-byrå Edelman Deportivo:
– Han är en person med hög igenkänningsfaktor i den yngre målgruppen. Vi tror att många som vuxit upp med hans rollkaraktär Harry Potter kommer att på något vis känna att de vill engagera sig och hjälpa honom att ta en steg i rätt riktning.

Ann-Therése Enarsson, styrelseordförande på A Non Smoking Generation beskriver syftet med kampanjen i en kommentar:
– Vi vill prata om de bakomliggande orsakerna till rökning, och samtidigt vända på grupptrycksbegreppet för att se hur man kan tackla det på ett helt nytt sätt. Tanken är att det som tidigare har fått miljoner unga att börja röka nu ska dem att sluta – och förhoppningsvis ännu fler att aldrig börja.

Stiftelsen A Non Smoking Generation bildades 1979 och har sedan starten arbetat för att minska tobakens plats i samhället och verka för att få barn och ungdomar att ta avstånd från tobak. Visionen är en rökfri generation.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Xtreme den 3-10 december 2014. Totalt genomfördes 1 000 intervjuer med unga i åldrarna 15-25 år.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.