Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 28 oktober 2010, 07:34
Cannes Lions lanserar en ny kategori till nästa års tävling. Kategorin får namnet Creative Effectiveness och ska premiera kreativ reklam som haft en mätbar säljeffekt.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsReklamtävlingen Cannes Lions får en ny tävlingskategori till nästa år – Creative Effectiveness.
I den nya kategorin ska kampanjer som haft en mätbar och bevisligen effekt på slutkundens affärer premieras. Det vill säga kreativitet som haft effekt och inflytande på kunders handlande, och i slutet försäljningen.
I den nya kategorin kommer kampanjer som varit antingen på shortlist eller vunnit lejon i Cannes Lions 2010 få vara med och tävla, meddelar Cannes Lions i ett pressmeddelande.
Bidragen i kategorin kommer att belönas efter parametrarna strategi (25%), idé (25%) och resultat (50%). Kategorin kommer inte att ha underkategorier, och inte heller dela ut några guld, silver eller bronslejon, utan istället Grand Prix och "Creative Effectiveness Lions".
– Med lanseringen av Cannes Creative Effectiveness siktar vi att skapa en korrelation mellan kreativitet och effektivitet, även om Cannes Lions alltdi kommer vara en reklam-kreativitetets festival, säger Terry Savage, ordförande för Cannes Lions i en kommentar.
Tero Marjamäki
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions