Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ny kommunikationsstrategi bakom Hifi-klubbens succékampanj

Publicerad: 4 oktober 2018, 11:41

Foto: Skärmdump / Youtube

På bara några dagar har kampanjen spridits intensivt i sociala medier och fått över två miljoner visningar på Youtube.


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

"We live in a time where no one listens. But remember, listening is a gift. It can turn everything upside down." Fraserna är tagna från Hifi-klubbens nya kampanj som har tröttnat på en värld där ingen lyssnar.

I den nya kampanjfilmen "Welcome Listeners" är budskapet tydligt. Redan i inledningen möts tittaren av orden "85% of you will watch this video without sound". Scrollarna som möts av oändlig information på nätet trycker sällan igång ett klipp. Men för Hifi-klubben som jobbar med ljud är det viktigt att publiken spetsar öronen.

Reklamen handlar om budskap – inte produkt. Och det verkar ha varit ett genialt knep. Filmen har spridits intensivt på sociala medier och på bara några dagar har den fått över två miljoner visningar på Youtube.

– Syftet med kampanjen är att förmedla någonting som vi sätter stort värde på, och vi kan se på responsen att det är ett aktuellt ämne. Skulle vi ha gjort en reklamfilm där vi istället försöker sälja mer produkter skulle det kanske se annorlunda ut, säger Magnus Larsson, försäljningschef på Hifi-klubben, till Resumé.

Sedan en tid tillbaka har Hifi-klubben gjort om sin kommunikationsstrategi och tagit del av kunders synpunkter och undersökningars statistik. Magnus Larsson betonar att det är just dessa saker som gjort att filmen blivit en succé.

–  Jag har varit med i processen och känt att det här är ett budskap som jag kan stå för. Jag hoppades att mottagandet skulle bli som det blev. Vi har gjort kommunikation i flera år och många gånger har den fantastiska känslan funnits hos mig, men inte hos mottagaren. I det här fallet är det en väldigt bred kommunikation och kampanjfilmen är aktuell och skapar känslor som gör att man tar till sig budskapet på ett bra sätt. Det är en beröringspunkt som många kan relatera till.

Hifi-klubben har samarbetat med flera kreativa byråer i Danmark för att ta fram konceptet till den nya filmen. Det är också i Danmark som butikskedjan har sitt huvudsäte.

Har ni sett en försäljningsökning i samband med kampanjen?

– Vi är i en period där försäljningen ökar successivt i branschen. Efter kampanjen har det gått bra för försäljningen, men det är svårt att svara på om det har med filmen att göra.

Arbetsgrupp:
Reklambyrå: &Co. ( en del av The North Alliance)
Byråhemsida: http://www.andco.dk
Creative Director: Thomas Hoffmann
Art Director: Martin Storgaard
Copywriter: Kristian Eilertsen
Account Director: Christian Grosen
Account Manager: Mette Kruse
Strategic Director: Ørnulf Johnsen
Social Media Planner: Emil Towity
Graphic Designer: Anders Martin Jensen
Executive Agency Producer: Anders Toustrup Darre
Agency Producer: Stevan Stoltz-Andersen
Production Company: Bacon Cph
Director: Martin Werner
Producer: Samuel Cantor
Director of Photography: Lasse Frank
Editor: Rasmus Gitz

Nedan hittar du den hyllade kampanjen:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.