Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny ledning på DDB

Publicerad: 2 september 2013, 07:27

David Sandström, vd på DDB.

Foto: Pressbild.

DDB Stockholm gör nu om sin byråstruktur från grunden. Byrån delas in i fyra områden med nya ledare som ansvarar för varje enhet. Målet är skapa ett helt nytt sätt att arbeta.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDDB Stockholm

Redan innan sommaren flaggade DDB Stockholms vd David Sandström i en Resumé-intervju för förändringar i hur byrån är uppbyggd. I dag träder den nya organisationen i kraft med fyra nya chefer som bossar över varsin avdelning.
– Vi vill ta nästa steg i vår kreativa utveckling och det kräver att byråns alla delar samverkar. De krav marknaden ställer på våra kunder har förändrats, vilket innebär att vi måste förändras. Och det innebär i sin tur att sättet vi jobbat på och den produkt vi levererar måste förändras. Vi ställer om för att det i grunden kommer att resultera i fler bra jobb, säger han.

Ett något oväntat drag: Jerker Fagerström, som tidigare har arbetat som kundansvarig och planner, blir chef över kreatörsavdelningen och får titeln creative director. Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson återgår istället till att arbeta ihop som kreatörer och rådgivare. David Sandström understryker att det inte rör sig om en petning.

– De är Sveriges bästa kreatörsduo. I deras nya roll får de nu lägga hundra procent av sin tid och energi på det de gör bäst; att göra riktigt bra kommunikation, säger han.

I samma veva skapar DDB en ny produktionsenhet som går under namnet DDB Make. Chef för den blir Pelle Josephson som flyttar hem efter några år som vd för DDB Oslo.

Cecilia Falk blir business director och ansvarig för alla kundansvariga, projektledare och produktionsledare på byrån. Hon har tidigare arbetat inom Absolut Vodka på den globala marknadsavdelningen och som USA-ansvarig.

Chef över alla specialistfunktioner blir Jacob Sandström som anslöt till DDB från designbyrån Blink. Framöver blir han ansvarig för planningavdelningen, design, retail och digitalt.

Hur kommer kulturen på byrån att förändras genom det här?
– Förändringen handlar ju om att skapa ännu bättre förutsättningar för att göra bra jobb. Och där har alla ett ansvar. Utmaningen ligger i att det i dag krävs flera olika kompetenser och idéer för att göra det vi och våra kunder definierar som ett bra jobb. Och det är grunden till den förändring vi nu startar, säger David Sandström.

Det är lite av ett underkännande av hur ni har jobbat hittills?
– Nej, vi ska göra det vi har gjort bra tidigare, fast bättre och oftare.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.