Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny logga kritiseras

Publicerad: 24 augusti 2011, 11:37

Kabelkanalen Comedy Central har gjort en total omvandling av sin logotype. Nu anklagas kanalen för att låna friskt från både Chanel och copyrightmärket.


Nya loggan.

Gamla loggan.

Det har blivit ett vågstycke för företag att förändra och modernisera sin logga. Det visade om inte annat Gap:s försök att modernisera sig i höstas .

Gap:s misslyckande berodde inte enbart på loggan i sig utan kan i mycket förklaras med att företaget smög ut lanseringen. Plötsligt var bytet bara på plats.

Kabelkanalen Comedy Central gör inte om det misstaget. Först efter årsskiftet byts den tio år gamla serietidningslika loggan ut mot den nya avskalade. Och i förra veckan presenterades den vid en pressvisning och bytet har även fått en egen video.

Comedy Centrals vice vd Bob Salazar påpekar att kanalens varumärke aldrig varit starkare, tack vare Jon Stewart och Stephen Colbert, och det är en perfekt tid att förnya loggan eller märket som Salazaar kallar det.

– Med tanke på att de multipla sätt som människor numera konsumerar innehåll, inklusive på nätet och prylar som iPad, ville Comedy Centra ha en logga som var i fas med det. I ett digitalt landskap befolkat med Facebooks blåa F och Twitters T står det här märket ut .

Den nya enkla loggan ska lättare få plats i små utrymmen med många signaler i sociala medier.

Alla är inte övertygade om att loggan sänder ut rätt signaler. ”Effekten är lite mer exklusivt designmagasin än en kanal som ofta visar Ghostbusters 2 under helgerna”, anser New York Magazine.

Modebloggen Styleit undrar om Comedy Central helst vill bli ett nytt Chanel.

Och Deadline Hollywood ställer frågan om copyright-symbolen har copyright på sin symbol.

Förenklad variant av nya Comedy Central-loggan...

….att jämföra med Copyrightsymbolen

Comedy Central och Chanel-loggor

Comedy Central PressComedy Central: Refreshed and Rededicatedwww.comedycentral.comFunny JokesIt's Always Sunny in PhiladelphiaUgly Americans

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.