Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ny mätmetod: 19 öre i kontaktkostnad för mobilkampanj

Publicerad: 6 Mars 2013, 11:30

Mobilen ger ett mer exklusivt annonsformat, på noga utvalda platser, vilket är till fördel för såväl publisher som annonsör. Det visar en undersökning från annonsbolaget Widespace. Bolaget har ihop med Carat Insight och Mindshare Göteborg tagit fram ett nytt verktyg för att mäta mobilkampanjer.


Ämnen i artikeln:

MindshareWidespaceCarat

Mätningen visar att 65 procent har sett mobilannonsen. Widespace hävdar  också att man se en attitydförändring – av de som har tillfrågats i  eftermätningen säger en större andel att man kan tänka sig annonsören  som arbetsgivare även om man har talat med andra potentiella sådana:

– Observationsvärdet  här är mer än dubbelt så högt som för hur webben brukar prestera. Det  är ett kvitto på att mobil premium-annonsering fungerar bra för  varumärkesbyggande och attitydförändring, säger Henric Ehrenblad, vice  vd för Widespace i en kommentar.

Han menar att en av mobilens allra  största styrkor är att endast en annons visas i skärmen åt gången,  vilket självfallet har betydelse för hur väl människor uppfattar  annonserna.

Bolaget har applicerat undersökningen på hela  Widespace-nätverket, vilket har en veckoräckvidd på 2,7 miljoner  personer.

65 procent som har sett annonsen innebär cirka 1,8 miljoner  personer:
– Det skulle innebära en kontaktkostnad på 19 öre per  användare för denna kampanj. När det ställs i relation till andra  kanaler är det en fantastisk siffra, säger Nils Andersson, Account  Director och Head of Mobile på Carat i en kommentar.

Verktyget som  gör det möjligt att mäta effekterna av mobilkampanjer har tagits fram av  Widespace ihop med Mindshare Göteborg samt Carat Insight.

En mobil enkät lades ut sju dagar före kampanjperioden och repeterades dagen efter den avslutade kampanjen.

Två mätningar har genomförts – en för ett känt bilmärke, den andre för en statlig myndighet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MindshareWidespaceCarat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.