Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 mars 2013, 11:30
Mobilen ger ett mer exklusivt annonsformat, på noga utvalda platser, vilket är till fördel för såväl publisher som annonsör. Det visar en undersökning från annonsbolaget Widespace. Bolaget har ihop med Carat Insight och Mindshare Göteborg tagit fram ett nytt verktyg för att mäta mobilkampanjer.
Mätningen visar att 65 procent har sett mobilannonsen. Widespace hävdar också att man se en attitydförändring – av de som har tillfrågats i eftermätningen säger en större andel att man kan tänka sig annonsören som arbetsgivare även om man har talat med andra potentiella sådana:
– Observationsvärdet här är mer än dubbelt så högt som för hur webben brukar prestera. Det är ett kvitto på att mobil premium-annonsering fungerar bra för varumärkesbyggande och attitydförändring, säger Henric Ehrenblad, vice vd för Widespace i en kommentar.
Han menar att en av mobilens allra största styrkor är att endast en annons visas i skärmen åt gången, vilket självfallet har betydelse för hur väl människor uppfattar annonserna.
Bolaget har applicerat undersökningen på hela Widespace-nätverket, vilket har en veckoräckvidd på 2,7 miljoner personer.
65 procent som har sett annonsen innebär cirka 1,8 miljoner personer:
– Det skulle innebära en kontaktkostnad på 19 öre per användare för denna kampanj. När det ställs i relation till andra kanaler är det en fantastisk siffra, säger Nils Andersson, Account Director och Head of Mobile på Carat i en kommentar.
Verktyget som gör det möjligt att mäta effekterna av mobilkampanjer har tagits fram av Widespace ihop med Mindshare Göteborg samt Carat Insight.
En mobil enkät lades ut sju dagar före kampanjperioden och repeterades dagen efter den avslutade kampanjen.
Två mätningar har genomförts – en för ett känt bilmärke, den andre för en statlig myndighet.
Karl-Johan Byttner