Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny reklamskatt i Danmark väcker ilska

Publicerad: 15 november 2011, 07:31

Mona Juul

Danmark inför ny avgift på dr och annonsfinansierade trycksaker. Reklambranschen rasar.


Det är den nya socialdemokratiska regeringen tillsammans med stödpartiet Enhedslisten som tagit fram ett förslag på att införa en avgift på hushållsdistribuerade annonstidningar och dr. Målet är att dra in 400 miljoner danska kronor på avgiften. Pengarna ska bland annat gå till ett nytt bidrag till de med lägst inkomster.

Förslaget lyfts fram som miljövänligt eftersom förhoppningen är att annonsbilagorna från dagligvarubutikerna ska minska med avgiften.

Men i dag vet ingen hur avgiften ska införas och motståndarna hävdar att annonsbilagorna inte kommer minska men dagligvarorna blir dyrare.

– De hushållsdistribuerade reklamtrycksakerna är så viktiga för detaljhandelns försäljning att man kan inte ta bort dem. I stället kommer butikskedjorna att pressa producenterna att betala mer reklambidrag vilket leder till högre priser i butikerna, säger Bruno Christensen, som analyserat danska detaljhandeln sedan 1965 till Markedsføring.

Mona Juul, ordförande för reklambranschens organisation DRRB, är hårdare i sin dom över förslaget.

– Det här är som att sätta en kniv i detaljhandelns sår. För oavsett vår mening om mediet (annonsblad) så är det ett media som fungerar för detaljhandeln.

Bidraget till de fattiga i Danmark blir, enligt Mona Juuls beräkning, blir 280 kronor per person efter skatt och Juul undrar den slanten verkligen är värd allt besvär.

Hon ifrågasätter även miljöargumentet och påpekar att även digitala medier belastar miljö.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.