tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny studie: Konsumenter vill ha emojis i marknadsföringen

Publicerad: 18 juli 2019, 08:49

Foto: Mostphotos

Emojis är ett kulturellt fenomen. Adobes nya studie visar varför det kan vara en god idé att laborera med de färgglada rackarna i marknadsföringen.

Ämnen i artikeln:

MarknadsföringReklamAdobeEmoji

Julia Lundin

julia.lundin@resume.se


Adobe firar World Emoji Day genom att släppa rapporten ”Emoji Trend Report”. Av de 1000 emojianvändarna som svarat anser 65 procent att de är ”mer bekväma” med att använda emojis för att uttrycka sina känslor istället för i ett telefonsamtal. Detta ökade till 83 procent när man frågade Generation Z (förra från mitten eller slutet av 1990-talet).

När Adobe undersöker hur man vill att emojis ska användas i marknadsföringen svarar 58 procent att de är mer troliga att öppna ett mejl från ett varumärke som tagit med deras favoritemoji i ämnesraden. 44 procent säger att de är mer benägna att köpa produkter som annonseras med en emoji. 51 procent tycker att varumärken som använder emojis i sociala medier-poster är mer troliga att få konsumenter engagerade.

Snart kommer dessutom emoji-förrådet utökas, då både Apple och Google har gått ut och sagt att fler symboler släpps i höst.

Vilka är då användarnas tre favoritemojis?
1. 😂
2. ❤️
3. 😘

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev