Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ny studie: Konsumenter vill ha emojis i marknadsföringen

Publicerad: 18 Juli 2019, 08:49

Foto: Mostphotos

Emojis är ett kulturellt fenomen. Adobes nya studie visar varför det kan vara en god idé att laborera med de färgglada rackarna i marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

MarknadsföringReklamAdobeEmoji

Adobe firar World Emoji Day genom att släppa rapporten ”Emoji Trend Report”. Av de 1000 emojianvändarna som svarat anser 65 procent att de är ”mer bekväma” med att använda emojis för att uttrycka sina känslor istället för i ett telefonsamtal. Detta ökade till 83 procent när man frågade Generation Z (förra från mitten eller slutet av 1990-talet).

När Adobe undersöker hur man vill att emojis ska användas i marknadsföringen svarar 58 procent att de är mer troliga att öppna ett mejl från ett varumärke som tagit med deras favoritemoji i ämnesraden. 44 procent säger att de är mer benägna att köpa produkter som annonseras med en emoji. 51 procent tycker att varumärken som använder emojis i sociala medier-poster är mer troliga att få konsumenter engagerade.

Snart kommer dessutom emoji-förrådet utökas, då både Apple och Google har gått ut och sagt att fler symboler släpps i höst.

Vilka är då användarnas tre favoritemojis?
1. 😂
2. ❤️
3. 😘

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.