Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 april 2013, 12:59
Matias Palm-Jensen, juryordförande för Resumés nya kreativa mobiltävling. .
Foto: Sören Andersson.
Resumé och Schibsted lanserar tävlingen Creative Mobile Summer. Juryordförande blir Matias Palm-Jensen, Norden-chef för McCann och tidigare grundare av digitalbyrån Farfar. Förstapriset är medieutrymme värt 600 000 kronor.
Resumé och Schibsted har startat tävlingen Creative Mobile Summer för att uppmuntra till ett större fokus på att skapa kreativ och effektiv reklam i mobila kanaler, det just nu snabbast växande mediet. Tävlingen avser mobila annonser, inte appar och målet är att utmana kreatörer att skapa mobila kampanjer.
Matias Palm-Jensen personifierade det svenska digitala undret genom åren på Farfar. Nu blir han juryordförande för tävlingen.
Du är en av huvudmännen till framgångssagan Sverige som det digitala undret. Hur ska vi Sverige bli även ett mobilt under?
– Mobilt är en del av det digitala undret, mobilen är ju en liten laptop, så det ingår i det digitala undret. Vi ligger längst fram i det mobila också, som jag ser det. Stockholm har positionen som världens mobil-apptätaste stad i världen. Men även asiatiska länder ligger långt framme.
Du är även med i juryn för mobilkategorin i Cannes Lions. Hur står sig Sverige internationellt i mobil kommunikation?
– Rent tävlingsmässigt ligger vi långt framme – det är en följd av att vi har det här digitala undret.
Vilka är dina förväntningar på Resumés tävling?
– Det ska bli väldigt kul att lära sig hur folk i dag tänker hur vi ska använda second screen.
Kan du tipsa om någon mobilkampanj som du tycker är särskilt bra just nu?
– MicroLoan Foundations ”Pennies for Life” är väldigt bra. Sedan älskar jag fortfarande Mini Get Away-kampanjen trots att den är två år gammal.
Magnus Helander