Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ny upplevelse för John Doe

Publicerad: 29 oktober 2010, 13:59

Live it gör en av sina enskilt största marknadssatsningar sedan lanseringen i Sverige 2005. Bakom kampanjen står upplevelseföretagets nya reklambyrå John Doe.


Ämnen i artikeln:

John Doe

truefalse

Längst bak från vänster: Anders Mjöbring och Johan Bränström. Längst fram från vänster: Janne Strandberg, Nicki Hallenberg och Christoffer Lundström.

November 2008: Handelns utredningsinstitut (HUI) väljer ”upplevelse” som årets julklapp. Ett glädje­besked för den nystartade upplevelsebranschen där företaget Box Experience som grundades 2003 var först i genren.

Samma år var Live it marknadsledande och har sedan dess behållit sin position. Så sent som 2009 öppnade före­taget även i Danmark samt Hongkong och Kina.

Nu vill man ta nästa steg i marknadsföringen och valde  nyligen John Doe efter en ­reklambyråpitch.
– De vill expandera ytterligare, det innebär att de nu också vill satsa mer på reklam, något som vi ska hjälpa dem med, säger Janne Strandberg, projektledare på John Doe.

Live its engelska payoff är ”A Memorie for life” – att erbjuda upplevelser som ger minnen för livet. Bland presenterna finns allt från att själv styra ett stridsplan till att ratta en Ferrari eller inta en spökmiddag för två.
– Kampanjmässigt kommer vi också att ta fasta på och ­exemplifiera vad minnen för livet innebär, rent bokstavligt, säger Janne Strandberg. 

För Live it innebär kampanjen en rejäl nysatsning.
–Det blir tonvikt på tv, kombinerat med nätet och sociala medier samt butiksaktiviteter. Vi har planerat en längre tid av kampanjarbete, med start inför julen.

Live it har kört en del tv-reklam och övrig utbuds­annonsering tidigare, då utan en fast reklambyrå. Företaget är svenskt, men med två engelsmän som grundare. De har näthandel, egna butiker samt återförsäljare ute i landet.

Blir det en stor kund för byrån?
– Vi kommenterar aldrig sådant, men de är en bra kund som tror på reklam helt enkelt och som satsar ordentligt, säger Janne Strandberg.

Kampanjen som produceras i detta nu kommer att rulla ut till jul. Folke Film är produktionsbyrå.

Arbetsgrupper

John Doe: Janne Strandberg projektledare, Christoffer Lundström copy, Johan Brämström ad, Anders Mjöbring webbstrateg, Nicki Hallenberg, produktions­ledare, Karin Drangel, copy/planner
Live it: Fanny Forsell marknads­chef, Jacqueline Hedlund mark­nadsassistent, Jonathan Kirby ägare, Martin Charlton ägare
Folke Film: Tobias Bergman regissör, Kim Buisson producent

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

John Doe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.