Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 januari 2012, 07:53
Nya vd:n för Yahoo, Scott Thompson, presenterar en vinst på cirka 300 miljoner dollar för Q4 2011.
Foto: Pressbild.
Den nya vd:n för Yahoo, Scott Thompson, presenterar ett resultat i linje med analytikernas förväntningar – 296 miljoner för det fjärde kvartalet förra året.
Ämnen i artikeln:
AppleEnligt CNN Money motsvarar detta en ökning med 5 procent i förhållande till motsvarande kvartal förra året.
Vinsten per aktie hamnade på 24 cent, vilket var en nedgång med 13 procent.
Försäljningen låg på 1,17 miljarder dollar, vilket var en minskning med 3 procent i förhållande till motsvarande kvartal förra året.
Apple var överlägset i förhållande till Yahoo och rapporterade rekordresultat. Bolaget lyckades bland annat öka sin kassa med 16 miljarder dollar till hela 97,6 miljarder dollar.
Men den nya Yahoo-vd:n Scott Thompson har en plan för hur han ska få mer vind i seglen:
"Under 2012 ska vi anpassa våra resurser inom våra nyckelområden för att vi ska kunna agera mer aggressivt på marknaden och skapa tillväxt för bolaget", meddelar han.
Yahoo räknar bland annat med att komma med nya innovativa produkter och upplevelser till såväl användare som annonsörer, enligt Scott Thompson.
Vad detta rör sig om vill han dock inte gå in på, men han meddelar att bolaget håller på att utvärdera en rad alternativ och att man tittar på olika metoder för att tjäna pengar på samtliga användare.
Enligt Scott Thompson har en av hans huvuduppgifter varit att gå igenom olika uppgifter från sina 702 miljoner användare, vilket gör att intressanta produkter ska komma ut "förr än senare".
Enligt honom går hans ledarstil ut på att först samla in all tillgänglig information. När väl detta har skett fattar han beslut: "snabbt, snabbt, snabbt."
Scott Thompson utsågs till ny vd för Yahoo efter att Carol Bartz fått sparken i september.
Scott Thompson kommer från eBays dotterbolag PayPal.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Apple