Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya Coca-Cola light-hunken – en trädgårdsmästare

Publicerad: 28 januari 2013, 15:26

Klockan 11.30 var det dags för hunken att åter kasta tröjan i Coca-Cola lights reklamfilm. Filmen är en del av en global kampanj i samband med att light-läsken firar 30 år under temat "Sparkling together for 30 years".


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola Light

För trettio år sedan lanserades Coca-Cola light i Europa och skakade om dryckesindustri. Läsken är fortfarande förstahandsvalet för de som vill lightläsk.

I 30 år har Coca-Cola light varit tydligt inriktade på en kvinnlig målgrupp. I år, 2013 firar det banbrytande varumärket ett stort jubileum – "Sparkling Together for 30 Years".

1994 introducerade Coca-Cola Light hunken i form av en byggnadsarbetare. Han har sedan dykt upp som fönsterputsare, brevbärare och tekniker.

De senaste fem åren har läskjätten låtit manéret vila. Men i den nya reklamfilmen gör "hunken" comeback i form av britten Andrew Cooper som trädgårdsarbetare.

Reklamfilmen ackompanjeras av Etta James klassiska version av "I Just Want to Make Love to You". I filmen  får han en Coca-Cola light, sputar ner sin tröja och blottar sin vältrimmade torso till kvinnornas förtjusning.

Läskjätten tillbakavisar att den nya reklamfilmen skulle vara sexistisk.

– Som en del i kampanjen kommer vi att hylla och inspirera alla självsäkra och lekfulla kvinnor som bidragit till Coca-Cola lights ikonstatus de senaste decennierna. Den nya tv-kampanjen visar kvinnligt inflytande och kamratskap och fräck humor och glimten i ögat. Vi vill belysa att kvinnors attityd gentemot män har förändrats sedan 1990-talet genom att ge konceptet "Coca-Cola light-mannen" en ny modern twist. Detta eleganta och kaxiga drag kommer att befästa varumärkets popularitet inför de kommande 30 åren, säger Sanna Pennanen marknadschef för Coca-Cola i Nord- och Västeuropa.

TV-kampanjen har skapats av reklambyrån BETC i London. Se filmen nedan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola Light

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.