Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Nya kategorier i Månadens kampanj

Publicerad: 28 Januari 2013, 14:44

Mobilt är en av två nya kategorier i Månadens kampanj.

Foto: Resumé.

Mobilt och Content. Det är de två nya kategorierna i årets upplaga av Månadens kampanj som är Resumés tävling för kreativ reklam. Samtidigt försvinner Integrerat och Alternativa media.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

I nästa veckas nummer av Resumé presenteras resultaten i Månadens kampanj 2012. Till årets omgång blir det vissa förändringar. Kategorierna alternativa media och integrerat försvinner från tävlingen, huvudsakligen på grund av att för få bidrag har lämnats in de senaste åren. Resumés chefredaktör Claes de Faire motiverar beslutet:  
– Det har varit två rätt udda fåglar som först tjänade ett syfte genom att samla ihop de bidrag som inte riktigt platsade i någon annan kategori. Nu har det blivit allt mer spretigt och vi upplever att de har tjänat ut sitt syfte. Vill dock påpeka att jag är väldigt nöjd med respektive jurys insats under 2012. Det här handlar mer om att ständigt ifrågasätta vad som behövs och vad som fungerar.

Samtidigt tillkommer två nya kategorier: mobilt och content.  
– Det är exempel på två medieslag som kommer enormt starkt och där vi också ser att vi måste utmana byråerna att göra mer och bättre kommunikation i. Personligen tycker jag att det ska bli väldigt intressant att se på vilka lösningar som enbart tas fram för mobil, säger Claes de Faire.  

Vad menas egentligen med "content"? Vad kan vara med och tävla där?
– Primärt är det redaktionell kommunikation som kundtidningar. Där sker en enorm utveckling, framförallt med en tillströmning av namnkunniga journalister som gör väldigt professionella produkter. En rätt bortglömd grupp i våra sammanhang som det ska bli spännande att få se bedömd.   

Vilken funktion fyller Månadens kampanj år 2013?
– Intresset för Månadens kampanj har ökat enormt under 2012. Det är en "daglig" reklamtävling och tjänar som perfekt indikator till hur jobb står sig och hur de kommer gå i de stora fina tävlingarna som Guldägget och Cannes Lions. Jag tycker också att det är ett perfekt sätt att följa trender och utvecklingar både kring olika byråer och hur olika medieslag utvecklar sig. På det sättet är Månadens kampanj ett unikum och något som vi på Resumé förvaltar och vårdar med varm hand.

I nästa nummer av tidningen kommer också hela 2013-års jury att presenteras.   Se till att vara med och tävla redan i årets första omgång. Här hittar du inlämningsdatumen för respektive kategori.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.