Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya lönen 80 000

Publicerad: 20 januari 2010, 11:06

Efter debatten kring Björn Rietz lön väljer Sveriges Kommunikationsbyråer att öppet redovisa villkoren för nya vd:n Jessica Bjurström: 80 000 kronor, plus pensionsförsäkring på 15 procent av lönen och sex månaders uppsägningstid.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerJessica Bjurström

Jessica Bjurström. Foto: Åsa Deleau Wiklund

42-åriga Jessica Bjurström har redan börjat jobbet som ny vd och enligt henne är det inte pengarna som gör att hon tar på sig sin nya roll:
– Jag brinner verkligen för dettta. Jag har redan varit igång sedan halv sju i morse och jag kommer inte att gå hem förrän sent i kväll. Jag räknar inte med några 40-timmarsveckor så lönen är fullt berättigad.

Hon ser ingen som helst anledning att mörka frågor kring lönen och menar att en branschorganisation som Sveriges Kommunikationsbyråer enbart ska vara till för medlemmarna.

Hinner du med allt annat om du jobbar så långa dagar?
– Jag har två söner på 12 och 14 år, där jag snarare får boka tid i deras kalender om jag ska få träffa dem. Så de är nog glada över att mamma får något nytt att göra. Sedan lever jag med David Granath, vd för Granath Euro RSCG, som också lever ett hektiskt liv, säger Jessica Bjurström.

Hon vill framförallt verka för ökad synlighet kring Sveriges Kommunikationsbyråer och här kommer det väl till pass att hon är lite av en exhibitionist:
– Det är svårt att exempelvis köra en Powerpoint för 500 personer om man inte gillar att stå på scenen. Jag tror också att det är bra för hela förbundet att jag gillar att synas eftersom det blir mer synligt då, säger Jessica Bjurström.

Hon menar att förbundet måste lyfta kommunikationsfrågan för att nå ut mer brett. Man ska heller inte stirra sig blind på att branschen omsättningsmässigt sett är relativ liten i jämförelse med andra branscher:
– Vad branschen levererar får en allt viktigare roll i samhället. Ungarna sjunger reklamlåtar från tv, det startas communities kring kampanjer med mera. Man måste snarare fråga sig hur många timmar vår bransch upptar varje dag av svenskarnas tid, säger Jessice Bjurström.

Framöver kommer hon också att lägga stort fokus på Guldägget och en och annan överraskning kan komma:
– Förutom årets Guldägg blir det jubileum nästa år. Så en viktig fråga blir att fundera över hur Guldägget ska se ut i framtiden, säger Jessica Bjurström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.