Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya mupp-konceptet

Publicerad: 21 mars 2012, 16:05

Här är en av de nya reklamfilmerna med muppen Mark som ska lyfta Mediemarkt.
– Inom ett till tre år ska vi kunna visa svarta siffror på totalen, det säger Media Markts marknadschef Johan Rosenblom, som idag släpper ett nytt långsiktigt koncept upp, kallat Media Markt Pris.


Ämnen i artikeln:

DDB

Media Markt har sedan starten gått som koncern med rejäl förlust.

En kraftig expansionsfas senare, vill man nu vända trenden.

– Vi kommer fortsätta växa, vi kommer också koncentrera oss på att skruva på alla rattar så vi hittar lönsamhet. En hel del av våra varuhus visar svarta siffror idag och en del visar också bra resultat, säger Johan Rosenblom, Media Markts marknadschef när vi träffas i kedjans nyöppnade butik i Gallerian.

En del i vändningen hoppas man nya omtaget på reklamen ska göra.

Idag, torsdag går första delen i ett långsiktigt koncept upp, kallat Media Markt Pris.

Syftet med kampanjen är att berätta att Media Markt har de bästa priserna, varje dag, oavsett vad som händer.

I centrum står åter Mark och hans "crew" på lagret som Media Markt och DDB släppte i november förra året.

I filmkonceptet utgår Media Markt åter från muppen Mark som jobbar på lagret. I den första av flera filmer står Mark och spikar upp en prisetikett, men råkar spika i ett elskåp och får en rejäl elchock. Lagerchefen lyckas stänga av strömmen, och Mark fortsätter jobba med priserna som om inget hade hänt. Filmen avslutas med "Vad som än händer fortsätter vi med våra låga priser".

– Utmaningen har varit att hitta ett aggressivt pris-ton-läge, men göra något som folk ändå kan gilla. Därför vi gick helt åt ett annat håll än vad andra gjort. Det är ett extremt tydligt budskap, där vi dramatiserat "vad som än händer" på ett förhoppningsvis underhållande sätt, säger Olle Langseth, copywriter på DDB.

Läs mer om tankarna bakom konceptet och hur Media Markt siktar på att bli lönsamt i veckans upplaga av Resumé.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.