Reklam
Nya plagiatdiskussioner i Guldägget: F&B och Nord DDB:s hyllade kampanjer valdes bort av juryn
Publicerad: 23 mars 2023, 12:38
Kampanjer för McDonald's och Blankspot uteslöts.
Hur unik är en idé? Frågan är central i Guldägget – vars jury även i år väljer att utesluta hyllade bidrag på grund av de har varit för lika tidigare idéer.
– Ibland är likheterna mellan kampanjer helt oavsiktliga – ibland inte, säger ordförande Johan Pihl.
Förra året uppstod en diskussion rörande plagiatanklagelser i Guldägget när 7-Eleven-kampanjen ”A slow ad for fast people” av Åkestam Hols diskades eftersom den ansågs vara för lik Havas New Yorks
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.