Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya reklamgenierna utsedda

Publicerad: 28 maj 2014, 09:29

Ängshagenskolan i Sala och Norra Skolan i Oskarshamn vinner den nationella reklamtävlingen för elever i mellanstadiet - "Media Genier". Tävlingen arrangeras av Media Smart, som ägs av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerStaffan Slörner

Upplägget går ut på att eleverna får skapa egna reklamkampanjer för  ideella organisationer. Tanken är att skapa en ökad förståelse för hur  reklam skapas, varför reklam finns och hur man  som konsument påverkas  av olika reklambudskap.

Första pris på 8 000 kronor till Ängshagenskolan i Sala för BRIS-kampanjen "Blyg? Ensam? Osäker? Feg?"

Motiveringen lyder:
"Med  ett tydligt mål, knivskarp målgruppsformulering och ett genomtänkt  medieval har arbetsgruppen tolkat uppgiften på ett utmärkt sätt."

–  Det här är första gången vi tävlar i Media Genier. Eleverna har  verkligen tagit till sig av reklamarbetet och det är fantastiskt roligt  att de vann! Det blir en perfekt avslutning på terminen och för pengarna  kommer vi att åka till Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm i juni,  säger elevernas lärare Sören Ström i en kommentar.

"Media Genier" arrangeras av Media Smart, som utbildar elever i media, reklam och källkritik. Sveriges Annonsörer ligger bakom Media Smart.
Norra  Skolan i Oskarshamn vinner både andra och tredje pris – kampanjen för  McDonald Barnfond "Tänk ifall det skulle hända dig!" kom tvåa, medan  Bris-kampanjen "Hjälp oss att hjälpa" kom på tredje plats.

Prissumman  är på 3 000 respektive 5 000 kronor.

Motiveringen för Barnfond-kampanjen lyder:
"Med ett personligt tilltal väcks engagemang för familjer som befinner sig i en situation med svårt sjuka barn."

Bris-kampanjen får följande omdöme:
"Arbetsgruppen har gjort en kampanjlösning som berör och känns i magen."

Juryn består bland annat av Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.
-  Det som ändå utmärkte både vinnaren, tvåan och trean var att de hade  bra analyser och realistiska och avgränsade målgrupper för sina  medieval, säger han i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.