Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya skyltfönster för NK

Publicerad: 10 november 2010, 16:23

NK byter skyltningsfirma. Till en som inte finns. Designbyrån Frankenstein startar ett dotterbolag vid årsskiftet för att ta sig an uppdraget. – Det här är en jättechans för oss, säger Albin Kallstelius Bylander, delägare i Frankenstein.


Ämnen i artikeln:

Frankenstein Stockholm

truetrue2020-11-10T17:22

Frankenstein och NK slår sina påsar ihop: Albin Kallstelius Bylander, Cilla Winbladh, producenter och delägare på Frankenstein, Camilla Wallander marknadschef på NK, och Jo Ann Tan ny cd för Look ­a studio by Frankenstein.

NK slänger ut ­dekorationsfirman De-Ko Form som har skött skyltning i fönster och butik i 16 år. I stället tar de in ett företag som ännu inte har bildats: Look, med det ­fashionabla tillnamnet ”a studio by Frankenstein”.

Redan när NK:s marknadschef Camilla Wallander gick ut i pitch för uppdraget förstod hon att det skulle krävas att någon gjorde något nytt för dem.
– Vi har hög nivå på vår skyltning i dag, men vi vill ta steget från att tänka dekoration till hur vi verkligen kan kommunicera genom våra skyltfönster och hela vårt ­varuhus, säger hon, och påpekar att Deko Form är en bra dekorationsfirma men att det inte räcker längre:
– Vi har saknat internationell höjd och överraskningar. Det blir så när man jobbar länge tillsammans att man hämmar varandra.

Därför kontaktade hon ett antal bolag och personer i branschen. Nu sluter hon avtal med designbyrån Frankenstein. Eller egentligen då  med dotterbolaget Look, som bildas vid årsskiftet när uppdraget startar.

För Frankenstein är det förstås en jättechans. Byrån startar med NK-uppdraget en helt ny verksamhetsgren.
– Det är en stor möjlighet för oss, både kreativt och ­affärsmässigt. Att få ta hand om ett rum på det här sättet. Vi kallar det för ”spacial intelligence”, säger Albin Kallstelius Bylander, delägare och producent i Frankenstein.
– Vi vill att NK:s rum ska berätta något om NK. Hela tiden och i varje hörn, säger Cilla Winbladh, också producent och delägare i Frankenstein.

De är redan fyra som jobbar med Look, men räknar med att vara tolv anställda när verksamheten drar i gång.
– Vi rekryterar nu ett helt nytt team för den nya studion – allt från byråledare till produktionsstab, säger Cilla Winbladh.

En av de fyra är Jo Ann Tan, den kreativa kraft som är nyckeln till NK:s val. Hon är ursprungligen modedesigner åt det italienska modevarumärket Mosquino, som har utvecklats till ett ”superbrand”. Med tiden har hon börjat ägna sig alltmer åt varumärkets miljöer. Genom arbetet med Mosquinos hotell kom hon i kontakt med Frankenstein.
– Både Pontus (Frankenstein, reds. anm.) och jag tänkte direkt på Jo Ann när vi fick förfrågan av NK. Den kompetens de söker kan vi inte hitta i Sverige, säger Cilla Winbladh.

Jo Ann Tan blir cd för NK:s rumsliga kommunikation i Look by Frankenstein. Men hon tar också med sig uppdrag från sin gamla arbets­givare Mosquino. Så den nya byrån får två kunder från start: Mosquino och NK.

I somras bytte NK även reklambyrå från Lowe Brindfors till Garbergs. De har också jobbat fram en ljudidentitet tillsammans med Music ID.
– Vi vill tänka helt nytt och få ny energi. Allt detta gör att det känns väldigt spännande att gå in i 2011, säger Camilla Wallander.

Ändrar ni julskyltningen?
– Inte i år, svarar Camilla Wallander och ler lite lurigt, men försäkrar sedan: 
– NK håller fast vid sin upplevelsemission att vara en kulturell och kommersiell teater.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Frankenstein Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News