Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya sociala kampanjen – våga stå emot grupptryck

Publicerad: 26 november 2015, 11:16

Kampanjen Don't be a follower.

Foto: A Non Smoking Generation

A Non Smoking Generation vill få ungdomar att tänka efter innan de trycker på följa-knappen i sociala medier. Edelman Deportivo står bakom kampanjen som frontas av Fanny Klefelt.


A Non Smoking Generation uppmuntrar nu bloggare, kändisar och ungdomar att dela löftet ”don’t be a follower” för att visa att de går sin egen väg. Edelman Deportivo har gjort kampanjen för organisationen som verkar för att inga barn och ungdomar ska börja röka och snusa.

A Non Smoking Generation hoppas att detta ska leda till samtal om att våga vara sig själv och att inte fall för negativa grupptryck.

– Vi påverkas alla av bilder dagligen och ungdomar inte minst, i sociala medier, film och tv. Bilderna markerar både status, livsstil och identitet, vem man är eller kanske snarare vill vara? Vi vill hjälpa unga människor till kritisk granskning och att man tänker till på vad eller vem man följer. Att det är coolt och modigt att inte vara en follower, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation, i en kommentar.

Initiativet går ut på Instagram idag. Här kan man tagga #dontbeafollower tillsammans med en bild och dela med sig av sin egen historia. I spetsen står skådespelerskan Fanny Klefelt, känd från bland annat SVT-serien Portkod 1321.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.