Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya stora varsel att vänta i december

Publicerad: 26 november 2008, 16:16

Mörkret lägger sig tungt över medie- och reklambranschen. Före jul kommer varslen, befarar Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell. Men redan under årets förs­ta tio månader har 1 639 personer inom branschen varslats, visar siffror från Arbetsförmedlingen.


Det är inte illvilja som gör att arbetsgivarna delar ut stenhårda klappar inför julen. Lagen om anställningsfrämjande åtgärder tvingar företagen att varsla två, fyra eller sex månader i förväg beroende på hur många som berörs.

Lågkonjunkturens effekter följer en tidsbunden logik:
* Medierna får en uppfattning om sina intäkter när annonsörerna gör upp årsavtalen på hösten och prenumeranter förnyar abonnemang.
* Medieföretagen planerar sin bemanning i samband med budgetarbetet som presenteras för styrelserna i slutet av året.
* Reklambyråer, mediebyråer och pr-företag kan se omfattningen av nästa års uppdrag något senare när annonsörerna har medieplanerat och lagt ut uppdragen.

Det betyder att medieföretagen lägger sparplaner med eventuella tillhörande varsel under hösten, reklambyråerna drabbas normalt ett halvår senare.

Men den här gången är läget inte normalt, finanskrisen chockutlöste det väntade konjunkturraset som därför går lavinartat. Tidsplanen förrycktes:
– Många årsavtal är inte i hamn, konstaterar Pia Grahn Brikell. Därför är allt uppskjutet för medierna.

Strukturomvandlingen från traditionella medier till digitala kommer att påskyndas av lågkonjunkturen, tror Clas Collin, Reklamförbundet. Foto: Reklamförbundet

Nervöst
Nu är processen ihoptryckt och aktörerna nervösa:
– Nätverksbyråerna har hårda krav på sig från sina ägare, säger Pia Grahn Brikell. Om inte första kvartalet för 2009 ser bra ut måste man kanske varsla redan före nyår. Varsel är inget man vill prata så högt om, men jag hör en hel del tråkiga saker på många byråer. Jag tror att vi får dystra rapporter i december. Tyvärr!

Ljuset i vintermörkret är de digitala byråerna som växer, ofta med uppdrag som inte mäts av IRM:
– Vi har sett ett trendbrott när vi jämför IRM:s mediekaka och byråintäkter, säger Pia Grahn Brikell. Medie­investeringarna har mattats av, men byråintäkterna fortsätter att öka. Det betyder att IRM inte fullt ut mäter nya medier och det som de digitala byråerna jobbar med. Det finns ett stort mörkertal och en stor möjlighet. Jag tror också att pr kommer att klara lågkonjunkturen bättre än medierna och traditionella reklambyråer, eftersom pr inte kräver stora mediekostnader.

Läs mer i torsdagens pappersupplaga av Resumé.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.