Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Nya trenden: direktörer

Publicerad: 2 september 2010, 06:49

När vampyrer och zoombies har slitit hårt på bioduken träder bankdirektören in i stället. Och engelska cidermärket Strongbow hänger på trenden med uppdaterad reklam.


I Sverige har vi HQ och i resten av världen nöjer man sig med att Gordon Gekko har muckat från fängelset som han åkte in i för 23 år sedan. I september är det premiär Oliver Stones Wall Street: Money Never Sleeps.

Reklamen har påverkats svårt av senaste årens vampyr- och zombietrend men nu tycks det som om det är bankdirektörer som läskigaste hotet mot mänskligheten att tolka för reklamare.

Redan förra året kände engelska cidermärket Strongbow av strömningarna och lät byrån St Luke’s göra kampanjen ”Hard Earned”. Reklamfilmen hade ett Bravehearttema där olika yrkesgrupper hylades för sina samhällsinsatser, och belönas med cider, fram till att man kom till bankdirektörerna som ingen kunde se samhällsnytta med.

Nu blir det en uppföljare där samma grupp med bankdirektörer, som var med fjolårets reklamfilm, ska prisas vid en ceremoni, med cider, för att de motstått hårda prövningar och kritik…men till slut inser man vid ceremonin att det handlar om bankdirektörer som då blir utslängda.

Reklamfilmen ska visas på bio före nya Gordon Gekkofilmen.

– Att reklamfilmen visas före nya Wall Street-filmen, en film om girighet på aktiemarknaden, höjer relevansen och förhoppningsvis nöjet, säger Strongbows varumärkeschef Lucy Henderson till Guardian.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.